Double Bastard Beer Blog


En dag med Fritz Maytag
september 9, 2008, 8:10 e m
Filed under: Uncategorized

Var i San Francisco för något år sedan och träffade en legend i ölvärlden, Fritz MaytagAnchor Brewing Company. Anchor är ett av världens mest klassiska bryggerier och ligger högt och vackert på Mariposa Street med en fantastisk utsikt över San Francisco Bay. Och för er som inte vet vem Fritz Maytag är –  tänk vad Phil Spector är för musiken eller Bergman för filmen. Tung gubbe med andra ord.

1965 tog Fritz Maytag över det, på den tiden, sunkiga Anchor Brewing Company och utvecklade bryggeriet och deras öl. Han blev snabbt en pionjär inom den amerikanska mikrobryggerirörelsen och det går inte att överskatta hans betydelse för den våg av småbryggerier som växte fram i USA på 80- och 90-talet.

Jag blev ganska förvånad när Fritz himself tog emot i dörren på bryggeriet. Det första han sa var ”jag har lite saker jag måste göra idag, men häng med, jag tror du kommer gilla det”.

Och det gjorde jag onekligen, det blev en helt fantastisk dag, vi hängde i 5 timmar och Fritz var en av de mest genuina och trevliga personer jag träffat. 

Det tar för lång tid att beskriva hela dagen i detalj, men bland annat fick jag en lång och personlig visning av bryggeriet (mer om det en annan gång), därefter en visning av destilleriet, Anchor Distilling Company där vi provade de första dropparna (direkt från destillationsapparaten) av den första brandyn de producerat, ”a great moment for me” sa Fritz exalterat. Fick också vara med i ett möte med mannen bakom Anchors etiketter, där små justeringar i designen diskuterades. Fritz driver även en vingård (York Creek Vineyards), så vi begav oss till en lagerlokal för att prova hans viner direkt från faten. En helt vanlig dag på jobbet för Fritz men en väldigt ovanlig dag för mig.

Bryggeri, destilleri, vingård och dessutom osttillverkning. Fritz är en man med många strängar på sin lyra. I år fick han James Beard Lifetime Achievement Award med motiveringen att han haft en enorm påverkan på mat och dryckeskulturen i USA.

Klipp nedan där man får följa Fritz på bryggeriet, destilleriet, vingården, och ysteriet. En passionerad man som gör det för han tycker det är kul och utvecklande. Hur ofta hör man idag en företagsledare säga ord som ”we are trying to stay small, basically not looking for new business, trying to meet the demand of our old good customers” ?


2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Äntligen! Som jag har letat efter en kompetent öl-blogg! Det verkar heller inte som att du har hållt på med bloggandet värst länge? Desto bättre, då är man med från starten. Förhoppningsvis slipper man nu sitta och vänta på att Winbergh på Aftonblaskan ska kläcka ur sig något klokt.

Du spräckte min ovissa bubbla om Eriksberg också, jag antar att det får bli till att testa en Granit till min curry nästa gång.

Väntar med spänning på nästa inlägg! Keep up the good work!

Kommentar av Simon, Kalmar

I believe avoiding highly processed foods may be the first step to
lose weight. They could taste excellent, but processed foods
contain very little nutritional value, making you try to eat more in order to have enough electricity to get over the
day. Should you be constantly ingesting these foods, switching to
whole grain products and other complex carbohydrates will let you have more energy while
eating less. Thanks alot : ) for your blog post.

Kommentar av Fredericka




Kommentera

