Double Bastard Beer Blog


Any ghostbusters?
september 12, 2008, 8:48 f m
Filed under: Double Bastard rekommenderar!

Dagens inlägg är en efterlysning.

För en sisådär 7 år sedan var jag på ölresa i Belgien och besökte ett antal obskyra men fantastiska bryggerier. Det mest obskyra var utan tvekan Brasserie Fantôme, som ligger i byn Soy i östra Belgien.

Litet, trolskt, sjabbigt, personligt och väldigt charmigt. Här gör de ett öl som finns med på min lista över världens bästa. Ölet heter kort och gott Fantôme och är ett öl i stilen Saison (andra exempel i stilen skulle kunna vara Silly Saison, Saison Regal, Saison Du Pont och La Chouffe).

Men även om Fantôme kategoriseras som Saison så är det helt unikt och egentligen okategoriserbart. Ett galet öl på många sätt. Det inte bara ser galet ut, här snackar vi fula etiketter (men det är snabbt förlåtet) det smakar också galet på ett väldigt positivt sätt. Jag ska inte ens försöka beskriva för det är väldigt svårt. Men det unika är en väldigt speciell jäststam som bland annat ger somriga toner av smultron, hallon och andra bär. När jag drack det var jag övertygad om att det var smaksatt med något (hallon?), men andra hävdar bestämt att det är jästen som ger denna profil. Någon som vet?

Ghostbusters, var hittar jag Fantôme i Sverige idag? ”If you find something strange in your neighborhood, who ya gonna call?” Me.

//DB


5 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Köpte i februari en flaska Fantôme på Cracked Kettle (crackedkettle.com) i Amsterdam för lite mindre än en hundring och när jag kom hem så kollade jag upp om den fanns att köpa någonstans i stan och fann att Monks här i Stockholm sålde den för det blygsamma priset av 695 spänn.

Alltså, vare sig på Västkusten eller för ett rimligt pris dessvärre, men än dock Fantôme. Sjukt gott var det hur som helst.

Kommentar av Alex

Tack för svar! 695 kr, oj!

Kommentar av Double Bastard

v

Kommentar av Anonym

Fanns senast i juni på Ölbutikken i Köpenhamn men tycks vara slut nu. Minns ej priset men det var väl ungefär en hundring.

Kommentar av Ola

Här har jag druckit den i Odense:

http://www.carlsens.dk/

Mycket trevligt ställe!

Kommentar av Hans




Kommentera

