Double Bastard Beer Blog


Överskattade öl (del 1)
september 18, 2008, 2:50 e m
Filed under: Överskattade öl

Nyligen listade en krönika i Göteborgs-Posten världshistoriens mest överskattade artister. Längst upp på listan var, helt välförtjänt, Abba.

Började då fundera på något motsvarande inom öl, finns det överskattade öl? Absolut!

Men innan ni börjar protestera vill jag förklara hur jag tänkt. På listan finns öl som inte alls behöver vara dåliga, tvärtom kan det vara ganska bra öl. Men de är ändå överskattade då de har en hög trovärdighet och brukar i litteraturen och andra sammanhang räknas som ”klassiker”. Men om man skulle prova ölet ”blint” (utan varumärkets innebörd och historik) så skulle ölets egenskaper i sig inte kunna motivera dess status – det är helt enkelt överskattat.

Ok, med risk att få ruttna tomater eller Falcon Export sprutat på mig så kommer här de första ölen på listan över ”de mest överskattade ölen” (fler exempel senare i veckan)

 

 

1. Newcastle Brown Ale 

Varför överskattad? Jo, i öllitteraturen räknas fortfarande Newcastle som ”den” klassiska Brown Alen. Visst, den har historiken och varumärket har många positiva laddningar. Men ärligt, ölet smakar inget vidare och det stämmer heller inte särskilt väl in på definitionen av Brown Ale.

Mjäkig kropp och artificiell smak vilket förklaras av att den innehåller majs (som skapar alkohol men ingen kropp) och färgämnen (den är färgad med sockerkulör). Dagens Newcastle Brown Ale har troligtvis inte sett röken av mörk malt överhuvudtaget, något man rimligen borde kunna kräva av en Brown Ale.

 

 

2. Carnegie Porter (obs: färsk)

Jag är medveten om att utnämningen är som att svära i kyrkan. Om jag förolyckas i en ”mystisk” olycka imorgon ska ni börja leta misstänkta här

Missförstå mig rätt, jag älskar Carnegie Porter – när den är lagrad. Är inte vidare nekrofilistiskt lagd men Carnegie är en höjdpunkt när den är sisådär 3-6 år gammalt. Den här placeringen gäller alltså färsk Carnegie.

Varför överskattat? Carnegie har länge räknats som ett av världens mest klassiska öl, det omnämns i all öl-litteratur av dignitet. Det är också tveklöst det mest kända svenska ölet i ölkretsar utanför landets gränser (Kaggen stormaktsporter snurras det en del om nu). Men ärligt, hur stolt blir man när man köper en flaska Carnegie på bolaget idag? Danskarna har lyckats få till den riktigt fisig och ofräsch på lagerbryggeriet i Falkenberg.

 Fortsättning följer…


10 kommentarer so far
Lämna en kommentar

va säger du om rochefort? kanske inte de MEST överskattade, men jag fattar inte riktigt storheten i dessa. tunna och spritiga. och dyra

Kommentar av simon

håller absolut inte med ovanstående. Chimay ölen är däremot överskattade! den blåa schimay är ju ungefär som carnegie vad gäller lagring fö.

Kommentar av affe

Förstår vad du menar, jag både håller med och inte. Färsk Rochefort kan vara ganska ”rå” och spritig, lagrad mjuknar den en del. De flesta starka belgiska öl innehåller kandisocker och ibland blir det lite väl mycket vilket gör att kropp och maltighet saknas (och den blir spritig). Det positiva med Rochefort är att den har en egen personlighet och man kan känna att det är just Rochefort.

Kommentar av DoubleBastardBeerBlog

Chimay kanske kommer med på listan, stay tuned…

Kommentar av DoubleBastardBeerBlog

Newcastle drack jag en hel del av precis när jag lämnade ”en stor stark”-träsket, sen gick det snabbt in på annan öl och drack nog inte den på några år. Såg den på krogen nån gång tillsammans med Falcon och tog en vilket jag aldrig skulle gjort. Förstörde mina minnen av den ölen totalt!

Kommentar av Per T

Vafan, låt Chimay vara i fred. Ni måste inte korka upp dem direkt ni fått upp den ur systemkassen. Vänta några år och låt sherry, svart vinbär och plommon komma fram ordentligt.

Mest överskattade ölet, förutom redan nämnda Newcastle är Guinness tycker jag.

Kommentar av Petter

Det verkar väl orättvist att låta chimay mogna men inte carnegie? Därmed inte sagt att den är överskattad, snarare tvärtom. Jag tycker man får höra den kritiseras ganska ofta för att det är den ”kommersialiserade trappisten”.

Att folk dricker chimay och är nöjda med det kanske har mer att göra med att de tycker om typen men inte har det egentliga intresse som brukar krävas för att få tag på andra schyssta belgare?

Kommentar av Anton

jaaaa, kanske får jag ge rochefort en bättre chans… trevligt ämne, hursomhelst. nu väntar vi på fler delar, och en ny del – vilka är de mest underskattade ölen?

Kommentar av simon

Ja, carnegie ändrar verkligen karaktär med tiden.
Kan dock tycka att den skall lagras längre än 6år för att bli som mest njutbar. Har många årgångar i källaren från 1986-2008.
En färsk är rätt rå i smaken.

Kommentar av Leif Hainsalo

[…] Överskattade öl (del 1) […]

Pingback av Överskattade öl (del 2) « Double Bastard BeerBlog




Kommentera

