Double Bastard Beer Blog


Överskattade öl (del 2)
september 21, 2008, 10:28 e m
Filed under: Överskattade öl

Här fortsättningen på serien ”överskattade öl” (första delen kan ni läsa här). Kul med så många kommentarer på listan, skicka gärna fler exempel på öl eller bara kommentera att jag är ute och cyklar igen om ni inte håller med.

Som sagt, på listan finns öl som inte alls behöver vara dåliga, tvärtom kan det vara ganska bra öl. Men de är ändå överskattade då de har en hög trovärdighet och brukar i litteraturen och andra sammanhang räknas som ”klassiker”. Men om man skulle prova ölet ”blint” (utan varumärkets innebörd och historik) så skulle ölets egenskaper i sig inte kunna motivera dess status – det är helt enkelt överskattat. På tredje plats….

3. Guinness

Det är ofrånkomligt, Guinness måste hamna på listan. Det är egentligen inget fel på Guinness. Det är ett gott öl och det är verkligen mamman inom kategorin Dry Stout med all den trovärdighet som det innebär. Men det är ändå överskattat av flera anledningar, den främsta är kanske att det finns så många betydligt bättre exempel på Dry Stout än Guinness. Exempel som tydligare betonar den torra brända karaktären som öltypen ska ha.

Då Guinnessförsäljningen har minskat de senaste åren har ägaren Diageo gjort flera ängsliga försök att popularisera ölet – ett av dessa märkliga trevanden var lanseringen Guinness Extra Cold. Syftet med att servera ölet vid 2 (!) grader var att det skulle smaka mindre (och därmed tilltala fler), men resulterade främst i fler spruckna tänder.

Guinness har många språkrör och jag har aldrig riktigt förstått varför. För några år sedan fick jag nästan stryk av en överförfriskad kille på ölmässan i Stockholm. Han hade på sig en Guinnesströja (bara en sån grej) och hans stora mission i livet var att få folk att förstå hur bra Guinness var. Två centimeter från mitt ansikte väste han ”Guinness är världens bästa öl, varför dricker du inte Guinness”.

Jag sa då att Guinness var en högst vardaglig stout som mest dracks av folk som någon gång lämnade Falcon-trygghetsträsket för att känna sig lite wild and crazy, och som av någon märklig anledning då också måste berätta för alla i deras omgivning att de ”minsann gillade Guinness”, lite av en könsmognadsgrej inom öl liksom. Fick nästan en box på läppen. Jaja, Guinnessextremister finns överallt.

Jag roar mig (det kanske säger mer om mig) med att då och då låta Guinness språkrör få prova olika dry stouts blint. Guinness vinner i princip aldrig. Och på en unik provning för 7-8 år sedan provade 70 ölfrämjare 9 olika dry stouts på fat samtidigt, även detta blint. Guinness kom sist. 

Vad säger ni? Finns det bättre exempel på Dry Stout?


11 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Man måste trots allt imponeras av Guinness’ marknadsföring: Trots sin storlek anses det vara ett ”outsideröl”. Folk brukar säga ”den är så kraftig och stark och fyllig”, men det är den ju inte…

Om jag snabbt glor igenom mina recensioner så utmärker sig O’Haras Celtic Stout från Carlow och den kortlivade Slottskällans Dublin Black. Men jag kan inte påstå att det är någon stor favoritstil.

Guinness? Jag dricker den väligt väldigt sällan. Det finns ju nästan alltid intressantare alterantiv.

Kommentar av bark

Jag tror inte ens jag skulle kunna nämna 9 dry stouts. De jag har testat är väl de allra vanligaste typ Beamish och Murphys och nåra till, Beamish är väl helt ok vill jag minnas.

Vad gäller Guiness är den väl ganska överskattad om man ser i ett brett Svenne-banan perspektiv. Däremot är den väl ganska bespottad i så kallade ”ölnörds-kretsar”. Även om man hört sådant folk ansluta sig till detta Wikipedia citat:
”Guinness skulle kunna kallas Irlands nationaldryck och enligt irländarna själva går det inte att få tag i en riktigt god Guinness väster om Galway.”

Själv tycker jag en guiness kan va riktigt gott ibland.

Kommentar av affe

Enligt min personliga öl-lista så hade jag typ bara 10-15 dry stout.
Dom som hade bättre betyg än Guiness var:
Shipyard Blue fin stout
Messrs Maguire Plain
Murphy’s
Alla dom andra låg antingen på samma betyg som Guiness eller ett poäng under.

Själv tycker jag att Guiness är en bra standard öl, den är god varken mer eller mindre. Det är som med MC Donalds, man vet vad man får, man blir ofta mätt men sällan glad.😉

/Fredrik

Kommentar av Fredrik

Att Guiness är kraftig, fyllig och som att ”dricka bröd” är oftast något man får höra av stor stark folket eller de som tycker att de är lite alternativa när de tar en Guiness eller tjeckisk lager istället för annat blask.

Bästa dry stout jag druckit är Porterhouse Wrasslers XXXX Stout.

Kommentar av Johan

O’Haras vann provningen med 9 Dry Stouts på fat. Porterhouse är också grym som Johan skriver och Nynäshamns Sotholmen kan också vara riktigt bra på fat.

Kommentar av DoubleBastardBeerBlog

Fenomenet avseende Guinness är ju det gamla vanliga: om man vidgat vyerna utanför det Carlsberg-träsket så röner man viss respekt bland vanliga dödliga. För drickaren av ljusa drycker är valet av Guinness ganska givet för den som vill ge sig ut i det okända eftersom det är mest känt. Om man redan är en mörkrets man så måste man ju dock på något vis distansera sig från nybörjarna, och då måste man ju välja bort Guinness.
Psykologin är den gamla vanliga: hur vinner jag respekt bland mina medmänniskor?
Besläktade exempel är förstås vinkulturen, Champagne-kulturen (man väljer bort Moëten), Whiskey-kulturen (man väljer bort MacAllan), klädsel mm mm.
Jäkligt roligt socialt spel, som kan skapa många nya vänner och skänka nya upplevelser. Samtidigt är det hur knasigt som helst: steg ett: jag är speciell för jag dricker champagne/mörktöl/stout. Steg två: jag är mer speciell för jag dricker ett mindre känt märke och måste därför vara en kännare med speciella insikter och ackompanjerande personliga kvaliteter!😀

Kommentar av Magnus

Hej Magnus, visst finns det sociala spelet inom öl, på samma sätt som det fanns inom allt vi konsumerar. Samtidigt blir det förenklat att enbart analysera ovanstående ur ett sociopsykologiskt perspektiv, och att det ligger bakom en dissning av Guinness. Inlägget ovan handlade mer om hur starkt ett varumärke är rent psykologiskt men att produktens verkliga produktegenskaper kanske inte är så förträffliga trots allt, något som exempelvis kommer fram vid blindprovningar som det stod om ovan. Och en blindprovning är väl det perfekta sättet att sätta psykologin och det sociala spelet ur balans?

Kommentar av Double Bastard

Oh my goodness! Awesome article dude! Many thanks, However I am experiencing problems with your RSS.

I don’t understand the reason why I am unable to join it. Is there anybody getting identical RSS issues? Anyone that knows the answer will you kindly respond? Thanks!!

Kommentar av How To Establish Florida Residency

Excellent beat ! I would like to apprentice even as you amend your site, how
could i subscribe for a weblog website? The account helped me a applicable deal.
I were tiny bit familiar of this your broadcast offered brilliant transparent idea

Kommentar av Bonuses

Great post.

Kommentar av jackpot 6000

Hi, i think that i saw you visited my web site thus i came to “return the favor”.
I am trying to find things to improve my website!I suppose its ok to use some of
your ideas!!

Kommentar av continue Reading




Kommentera

