Double Bastard Beer Blog


Det stora mysteriet
oktober 2, 2008, 10:27 e m
Filed under: Galet, Konsumentkontakt

Någonting gick väldigt snett i domarbedömningen i World Beer Cup 2004. Sveriges kanske mesta Svenne-banan-bryggeri, Kopparbergs, gick och tog en silvermedalj i kategorin Europeisk lager. Och detta med ölet Sofiero Original

Jag vet, det var över fyra år sedan det hände, och alla säger till mig att jag måste komma vidare med mitt liv. Men jag känner att jag måste få veta, jag måste få klarhet. Var det bara två öl som ställde upp i klassen? Blev det fel på röstsedlarna? Sånt händer ju i USA ibland.

Fast man måste se det ljusa här i livet, Kopparbergs har ju ett helveteshav av vämjeliga produkter att välja bland så det kunde varit värre. Som ett Guld till Swedish Elk, Kopparbergs Special Brew eller Dansk Fadöl.

Var tvungen att maila Kopparbergs Bryggeri om vad hemligheten är bakom världens näst bästa lager…

”Hej! Jag läste att Sofiero Original vunnit pris i World Beer Cup. Det är ju fantastiskt! Att Kopparbergs var ett kvalitetsbryggeri visste väl de flesta men vad är det som gör Sofiera Original så makalöst bra? Förstår att ni inte kan berätta om receptet men kanske en hint om vad ”trickset” är med Sofiero? Vad har ni för bryggteknik? Lagras ölet extra länge? Nyfiken!”

Svar: ”Hemligheten bakom vår goda Sofiero Original är väldigt enkel, bra råvaror och ett bra vatten”  Med vänliga hälsningar Konsumentkontakt Kopparbergs

Tack Kopparbergs. Nu kan jag gå vidare.


15 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Sofiero är ett menlöst men balanserat dortmunderöl som i blindprovning visat sig riktigt bra, enligt stilen.

Kommentar av Sofie Ro

Sofie: Haha, blindprovning med vem då? fulla sjömän kanske

Jag har provat det seriöst(om än inte blint) och hittat rent ruskiga saker som inte hör hemma i någon öl, tex gummi, klor och aceton.

Kommentar av affe

Ahh…ett bra vatten. Det förklarar den där unika vattnigheten…

Kommentar av Petur

Frågan är om det tävlade i underklassen Dortmunder? Då kanske det bara var två som ställde upp ändå.

Kommentar av Anonym

Här kan man se att det var 26 deltagande öl i ”Category: 21 Dortmunder/European-Style Export”:
http://www.beertown.org/events/wbc/winners_list/winners_2004.html
En lite tydligare översikt över utnämningar under åren finns här:
http://en.wikipedia.org/wiki/World_Beer_Cup

Kommentar av Griffon

Det är meningslöst att bedöma ett öl icke-blint, då ett öl med fulölsstämpel redan förlorat innan första klunken.

Kommentar av Sofie Ro

Måste bara skriva att din blogg hittills är oerhört underhållande, och det mail du skickade till bryggeriet fantastiskt roligt. Fortsätt så här!

Kommentar av Alex

Tack Alex, det var snällt!

Jag köpte en burk Sofiero idag och jämförde med definitionen av Dortmunder export som SHBF använder sig av. Inte ens med detta perspektiv blir jag klok på ölet. Jag saknar den torra och kantiga humlebeskan som man kan hitta i de tyska originalen. Kroppen är definitivt för tunn och det finns en oönskad majston (trots att det är helmalt) i det. Humledoften som ska finnas är som bortblåst. Inge bra.

Definitionen säger ”Dortmunder export är ett ljust helmaltsöl med en lite högre vörtstyrka än de flesta andra ljusa
lageröl. Ölet skall ha en balans mellan en vissmaltsötma och en sulfattorr, moderat, beska. Bryggvattnet i Dortmund innehåller en lite högre nivå av sulfatjoner.
Bouquet/Arom: Märkbar humledoft, men på låg nivå.
Färg/Utseende: Halmgul till gyllengul. Ingen köldgrumling.
Smak: Väl utjäst med tämligen torr karaktär.
Något högre vörtstyrka och beska än münchener
helles. Kantig och lätt metalliskt hård humlebeska.
Märkbar humlesmak, men på låg nivå. Vare
sig fruktestrar eller diacetyl skall märkas.
Kropp: Fylligare kropp, men fortfarande medium.
Exempel: DAB Export 5%.

Kommentar av Double Bastard

Jag tror att World Beer Cup skojar med oss, de gav ju Mariestad Export en silvermedalj så sent som i år.

I övrigt. Låt oss inte mata trollet.

Kommentar av Ch1mpy

Söt som fan din mariestad. Ölen ska inte smaka socker

Kommentar av David

Hej!

Jag har grejer som du skulle kunna ha nytta av. Hör av dig till mig på susanna.salomon@starpr.se.

Kommentar av Star PR

Ville bara stämma in med Alex i hyllningskören.DU har sverige’s(världens?)bästa ölblogg!

Kommentar av Jonas...from hell!

Men… Zeunerts drog ju hem guldet… och det är ju…. Kopparbärs! Gör inte det lika ont?🙂

Kommentar av Lunken

Bästa svenska ölen

Kommentar av David




Kommentera

