Double Bastard Beer Blog


What’s next?
oktober 9, 2008, 10:08 e m
Filed under: Trender

Dåligt med inlägg denna vecka, får skärpa mig. 

Jo, det går ju trender inom allt, även inom öl. När jag började bli intresserad av öl runt 1992-93 var Sverige i slutet av  övergången från öststatsland till något mer belevat, detta även på ölfronten. Det pratades om medlemskap i EU (då EG) och parallellt med djupa folkliga trauman som rädslan för införande av EU-mått på gurkor och bananer började en helt ny internationell ölvärld öppnas upp. 

Den första ölmässan i Sverige drog igång 1992. ”The shit” man kunde hitta på krogen var brittisk ale, det var riktigt hett med Kilkenny och Newcastle Ale vilket säger något om hur efterblivet allt var på den här tiden. Systembolaget började samtidigt öppna upp sig och lyckokänslan av en ölnyhet var inte helt olik känslan av att hyra en moviebox 10 år tidigare – det kändes oerhört världsvant att kunna köpa en Spitfire.

Trenden var väldigt brittisk och i viss mån tysk under första delen av 90-talet. Nu startade också de första ”nya” svenska småbryggerierna.

Källefall, som bara gjorde engelsk ale, kom igång runt 1994 och Kungsholmens Kvartersbryggeri, med det banbrytande ölet Lundgrens Lager, kom igång 1996. Det var en del snack om tjeckisk pilsner i samma veva.

Ungefär i mitten av 90-talet kom en belgovåg som blev väldigt stark. Mellan 1996-2005 var det trappister och annat belgiskt som gällde och importören Reuterwall & Co tog in saker man bara tidigare hade läst om i Michael Jacksons böcker. Chimay var nu the shit.

USA-trenden växte samtidigt som belgotrenden började mattas av. Samuel Adams och Anchor var banbrytande på den svenska marknaden och kom att representera amerikanska karaktärsöl.

De senaste 2-3 åren är det två trender som är tydliga – amerikanska extremöl och mer innovativa svenska lokala småbryggerier.

Det är öl 2.0 som gäller nu. Extra allt. Double India Pale Ale, Double Imperial Stout. Ett öl med lägre BU än 70 är ytterst vimsigt och fjolligt.

Frågan är vad kommer härnäst? Om 5 år?

Mitt tips är fortsatt fokus på svenska småbryggerier, och kanske kanske kommer Storbritannien tillbaka? Just nu är det brittiska inget vidare i Sverige, tycker det är svårt att hitta bra engelska ales, det som finns på bolaget är i många fall riktigt dåligt.

Kommer USA vara fortsatt starkt? Kan Tyskland bli intressant igen? Tjeckien? Är vi så förstörda av karaktärsfull öl att ingen kommer bry sig om en bra tysk lager om 5 år? Kan belgiskt bli hett igen? Kommer Kopparbergs släppa fler världshits? Kommer Dansken hit!?

Jag bollar frågan till er!


11 kommentarer so far
Lämna en kommentar

På något vis kan jag inte riktigt hålla med dig om att trenden enbart består av amerikanska extrem-öl.

Mikrobryggerier i allmänhet känns väldigt trendigt, särskilt de svenska t. ex Dugges, Närke Kulturbryggeri, Nynäshamns Ångbryggeri och Oppigårds, bara för att ta en handfull. Problemet är ju att de flesta av dem har mer eller mindre stora problem med att nå ut till folk i landet.

Men visst, jag håller med dig, extrem öl är något som känns trendigt. Antagligen just för att det är så spännande!

Hur trenden kommer se ut om fem år? Förhoppningsvis når de Svenska mikrobryggerierna ut till folket i större utsträckning, samt att Systembolaget fortsätter jobba för ett brett och oberoende utbud.

Kommentar av Fredrik. K

Jag tror att våra smaklökar kommer gå in i väggen av alla smaker och det har systemet redan listat ut, det är därför som dom släppt in kvalitetsölet Coors Light som kommer att vara ”the shit” om sisådär två år.

Kommentar av Rille

Du har rätt i att trenden inte enbart består av amerikanska extrem-öl, vad jag är ute efter är att det är detta ”snackas” om mest just nu. De mest extrema bling-bling-ölen är vad ölnördarna blir mest upphetsade över.

Kommentar av Double Bastard

Om den omdiskuterade gårdsförsäljningen blev tillåten, skulle det bli ännu mer trendigt med egna mikrobryggerier och lokalt producerat öl.

Kommentar av Hans

Jag hoppas att tyskarna ska komma mer i ropet. Det finns så oerhört intressant öl därnere som bara väntar på att upptäckas. Ett problem kan vara att de upplevs som väldigt traditionella och det går dåligt ihop med vår fäbless för ständiga nyheter.

Eller så når real ale ut i de breda folkmassorna. Inte mig emot.

Kommentar av bark

Eller så får vi en plötslig explosion av pub-bryggerier – där ligger vi långt efter Danmark, Finland och till och med Norge!

Kommentar av bark

Håller med Bark fullständigt. Tyskland gör fruktansvärt bra lageröl och förtjänar mer cred. Men den tyska ölindustrin har otroliga problem med en väldigt ”dammig” och traditionell image – unga i Tyskland dricker inte öl längre. Och de tyska ölen är mer stilfulla och diskreta än bling-bling-extroverta, och då blir det inte så ”hett” i länder där ölintresset spirar. Men tyskarnas tid kanske kommer när en del tröttnar på alltför ”stora gester” och vill ha mer av ”stilfull kvalitet”?

Kommentar av Double Bastard

Jo. Dom tyska och österrikiska ölerna är ju helt klart underskattade och det är synd att det inte finns sånna här.

Well, dom tyska bryggerierna försöker ju hotta upp ölet lite nu, t.ex så kör dom ju stenhårt för Becks Gold som inte smakar humle (uppenbarligen häftigt men smakar inte gott)

Kommentar av Rille

jag hoppas också på tyskarna. den amerikanska ölen är mycket bra, men ofta lite… ja mer form än intressant, välsmakande innehåll.

Kommentar av sabata

Som bryggare står jag upp för den brittiska traditionen som jag själv vuxit upp med. Som tur är så är smaken som baken och det finns utrymme för alla stilar och smaker. Men som ”brittisk” bryggare så har jag och många av mina ”brittiska” och ”irländksa” kollegor svårt att förstå vad ”Double” och ”Triple” betyder (?). Tycker att det är dags att ge malten dess rättfärdiga rum i ölen. Men det är som sagt bara en gammal stofils önskan. Bör påpeka att Oceanbryggeriets öl också får lyssna på Bob Dylan, Beatles, Neil Young, Stax, Motown och i det modernaste fallet – Nirvana Unplugged. Rule Britannia🙂

Bra blogg också.

Kommentar av Bryggare Bing

Jag förstår att funderingarna kring detta görs ur ett ölnördigt perspektiv. Alla trender som det talas om här på sidan har ju inte mycket att göra med öltrenderna bland ”vanligt” folk.
I min jakt på svar hittade jag en kort sammanfattning av en rapport som handlar om just öltrenderna i Sverige 2007.

Där står bl.a.
– Folk köper allt mer alkoholstark öl men har samtidigt blivit mer kvalitetsorienterade.
– Ale och veteöl ökar i försäljning (veteöl är dock den alla minsta ölkategorin)
– Stout och mörk öl minskar
– Lågkaloriöl fick ett starkt genombrott
– Inhemsk ölproduktion har minskat sedan 90-talet
– Ölimporten har dubblerats sedan år 2000
– Dansk öl säljs övelägset mest av de importerade
– Tjeckisk öl säljer bätte än tysk öl och är nu tvåa bland de importerade
– Svensk ölexport har ökat de senaste åren, men nästan allt går till gränsbutikerna i Danmark och Tyskland. Hoppla, vilken överraskning!!

Läs mer:
http://www.euromonitor.com/Beer_in_Sweden

Kommentar av Petur




Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s



%d bloggare gillar detta: