Double Bastard Beer Blog


Lite surt
oktober 24, 2008, 5:33 f m
Filed under: Uncategorized

Det är inte helt ovanligt att våra mindre bryggerier får problem med infektioner, bakterier som kan förstöra ölen under ganska lång tid. Det kan vara problem med jästen eller bakterier som finns i utrustning (slangar o dyl) som används. Detta leder till att ölet är dåligt redan när det lämnar bryggeriet eller att det snabbt förstörs då infektioner ger en kraftigt försämrad hållbarhet.

Som litet bryggeri har man inte råd med några sådana missar. Dels ekonomiskt men framför allt förtroendemässigt, det är fortfarande en ganska liten krets som köper deras öl och som snabbt märker när kvalitén går ner. Därför blir jag oerhört förvånad när våra små tar på sig de stora skygglapparna, inte låtsas om som något och fortsätter sälja ett påtagligt försämrat öl.

Jag minns att dåvarande bryggeriet Ystad (numera ÖsterlenBryggarna) hade enorma problem med infektioner i sina öl. Under flera år var allt som kom från Ystad pinsamt dåligt – tydligt infekterat. Helt odrickbart. Men man fortsatte sälja sitt rätt ruttna öl under ett par år!

Ahlafors öl var också sanslöst dåliga under lång tid. Det kanske fortfarande är dåligt (?), jag vet inte, har inte provat det på ett tag. Gränsen för mig gick 2006 när bryggeriet hade en stor monter på Kungälvs Ölfestival. Där stod 8-10 personer från bryggeriet och med glada, inkompetenta och obekymrade miner stod de och serverade bryggeriets sura öl – alla var helt igenom odrickbara. De var förstås medvetna om hur dåligt ölet var, men man chansade. Fruktansvärt oseriöst. 

Jag har tyvärr vid flera tillfällen den senaste tiden uppmärksammat att Dugges öl varit märkligt sura. Lite för många gånger för att det ska vara en slump. Lite för många gånger för att man ska undvika att skriva om det. Och jag märkte att någon annan hade uppmärksammat samma sak i en kommentar här på sidan. Hoppas verkligen att de får ordning på det.

Det borde egentligen vara ganska enkelt om man får dessa problem som bryggeri. Var seriös, var öppen med att man har problem, sälj definitivt inte kass öl, dra tillbaka öl som inte är bra, stäng ner bryggeriet i några veckor och gör rent allt, allt, allt. Det tjänar man på i längden.

Hur känner man en infektion? Ofta känns ölet ofräscht och surt, kroppen kan kännas tunnare än den skulle vara vanligtvis, en tilltagande grumlighet kan också vara en signal. Mjölksyrebakterier är en vanlig orsak till infektioner, det kan också vara sk acetobakter-bakterier som angripit ölet. Då blir det väldans surt.

Jag älskar suröl, när det ska vara surt. 


19 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Köpte en flaska Ystad färsk öl för inte mer än ett par veckor sedan (väl förberedd på att det nog var infekterat) och visst var det fortfarande surt och räligt. Har också noterat en del otrevlig syra i Dugges öl men i hans brukar det vara långt ifrån lika påtagligt, kanske döljer det lite under mycket humle.

Kommentar av andersand

Jag har aldrig köpt en Dugges på flaska som har varit drickbar, så jag har helt slutat. Trist men sant. Jag avrekommenderar vänner att köpa den när vi får syn på den.😦

Kommentar av Johan Anglemark

Jag har druckit öl från Dugges som både varit ok och alldeles för sur. Hädanefter dricker jag bara Dugges på fat.

Kommentar av Matt

Jag har märkt att några av Dugges flaskor varit sura, tyvärr.
Lite lustigt att detta inlägget och avrekommendationerna kommer nu – jag har precis kommit hem från Mölndal med 5st High Five, 1 Holy Cow och 1 Avenyn, ska upp o hälsa på släkt o vänner i Gävle så jag tänkte bjuda på nåt gott, förhoppningsvis inte surt.

Kommentar av dempa

Dugge har haft problem med flasktappningen, men det ska vara löst nu.

Kommentar av rickgordon

Jag har visserligen inte fått tag på så mycket Dugges. Men den flaskan High Five jag drack på Bishops i augusti (tror jag det var) var mycket god. Detsamma gäller Wallonia som släpptes på bolaget. Har inte märkt av någon infektion i alla fall.

Jämtlands har jag dock fått ett par lite väl syrliga öl från, bland annat en Postiljon.

Kommentar av David

När jag läser detta blir jag förskräckt.
Vi har haft problem med att vår buteljeringsmaskin varit svajig under körning och inte alltid skapat tillräckligt med skum. Det innebär att det kan finnas luft kvar i flaskan när korken sätts på vilket i sin tur kan få ölen att oxidera. I ärlighetens namn skall jag säga att jag inte trodde att var så farligt, men när jag för en tid sedan fick några kommentarer på defekta flaskor slutade jag buteljera och började skruva på maskinen istället. Det är ca 1,5 månad sedan.
När man skall köra buteljeringstester så måste det vara ”skarpt läge”, alltså med öl, så vi har de senaste veckorna ägnat mycket tid och många liter till att få en lösning på detta skumma problem. Vi har kört med höga och låga tryck, stora och små tryckdifferenser, justerat flottörer och ventiler, installerat boosterpump och jag vet inte allt.
I onsdags fick vi äntligen till det. Ett tjockt bra skum som sakta trycks upp ur flaskorna.
Därför började vi att buteljera julöl medan vi bad en stilla bön till Sankt Florian att den skall smaka lika bra hos er som den gör hos oss.

Sedan ungefär ett halvår tillbaka så tar vi bakterieodlingar på varje batch fyra dagar före tappning så jag antar att det måste vara förekomst av luft i flaskorna som orsakat problemen. Om ni hittar defekter och har synpunkter så snälla, maila mig på en gång. Ta kontakt via http://www.dugges.se

Mikael Dugge Engström

Kommentar av Mikael Dugge Engström

Det här med infektioner är alltid tråkigt. Både för den som säljer, tillverkar och dricker ölen.

Det som är lite lustigt med det är just att många verkar reagera med att köra huvudet i sanden. De gånger jag fått en helt infekterad öl ute på lokal har jag alltid påpekat det(har iofs inte hänt så ofta). Jag ber då personalen smaka, men de har aldrig erkänt att det faktiskt är ngt fel på den. Ibland kan man känna spår av oxidation, ibland så lite att det inte stör så himla mkt. Men när ölen helt uppenbart är sjuk så bör man ta sitt ansvar och erbjuda ersättning. För deras eget ryktes skull om inte annat!

Ger därför stort beröm till Dugge för inlägget ovan. Som inte gör som personerna bakom Ystad färsköl samt vissa bartenders och sticker huvudet i sanden.

Kommentar av affe

Det där har man ju varit utsatt för – såväl öl från Dugges som Sigtuna och Ystad. De två första kom dock från de första flask-tappningarna från respektive bryggeri. Och eftersom jag fått tag på ölen via omvägar så… Det var en risk jag var beredd att ta.

Att som Jämtlands däremot servera infekterad Hell på fat på ölfestivalen i Nacka (jag rapporterade om det här) är helt oförlåtligt.

Kommentar av bark

Drack Dugges Aveny Ale på Rover från fat häromdagen, och den var väldans sur tyvärr. Ibland kan det ju vara hanteringsproblem på krogarna, men Rövarna brukar ju veta hur de ska hantera sakerna.

Kommentar av Anonym

Bra att Dugge tar det på allvar, ett seriöst bryggeri. Tyvärr tror jag inte att det bara är flasktappen, jag har liksom ovanstående druckit sur Aveny Ale på fat vid 3 tillfällen senaste 6 veckorna. Och har nu slutat försöka, hoppas den blir bra igen då det är ett favoritöl. Den har en tydligt sur ton, har tappat i fyllighet och är tydligt grumlig (på ett sätt den aldrig varit tidigare).

Kommentar av Peter

Bra inlägg. Jag har haft liknande erfarenheter av lite olika sv. bryggerier. Props till Dugges för kommentaren.

Kommentar av sabata

Det absolut värsta jag någonsin varit med om var när jag beställde en flaska rouge på pubben för närmare 300kr och fick den rumstempererad+ och den smakade surt. Det var en relativt mörk pub och ölen kom från en hylla relativt långt bak men på den hyllan hade ölet enligt mina observationer stått väldigt länge (jag trodde bara det var ett visnings exemplar såklart.) När jag påpekade syran till bartender no1 så verkade denne tveksam och väldigt osäker så denne gick till bartender no2 som uppenbarligen hade lite mer ”kunskap” och hällde upp ett smakprov, smakade och funderade och nekade sedan att ölet var skadat ”det ska smaka så, det är ett väldigt speciellt öl” fick man höra med nedlåtande ton ”tyvär…” ölet var från rouge och skulle inte vara surt och inte heller ordentligt över rumstemperatur (som det också hade stått i för länge med största sannolikhet) men i detta fallet är det ju personalens hantering som det är fel på och inte ölet. Hädanefter tar jag öl ur kylen och låter det få sin tid om jag vill ha det rumstempererat. Där förlorade en hel kedja mitt förtroende på grund av dålig hantering och en otrevlig bartender..

Kommentar av andersand

andersand: var det bishops i malmö? jag vet att de har en hylla(i baren och inte i ngn kyl) med öl som de tänker sig ska serveras rumstempererad. Jag var där en gång och stötte på medlemmar från en viss ölförening, de hade tydligen lobbat hårt för att få till den där hyllan berättade de.

På hyllan fanns bland annat mickeller Its alive, diverse amrikanare och kanske några till. jag tyckte det var en smått idiotisk idé. Även om många öl ”blommar ut” vid högre temperatur så är det ju långt ifrån alla som vill dricka sitt öl (pub)rumstempererad. Skulle man vilja det kan man ju som du säger låta det stå ett tag då.

Kommentar av affe

En flaska ”rouge”, vilken öl är det?

Kommentar av Hans

Affe: Jepp bishops i Malmö.. och ja, rumstempurerat är ju en jävligt luddig temperatur också, där är det nämligen bara ”nomral” rumstemperatur på förmiddagen men alltid svett-temperatur på kvällen när malte-sällskapet och alla tjocka affärsmän har fyllt lokalerna. Hans: det var rogues shakespeare stout, ett hyfsat kraftfullt öl som borde tåla rumstemperatur en längre tid men jag tor vi snackar väldigt väldigt lång tid på hyllan här. Idéen om att ha en ”rumstemp hylla” är inte dum i i ALLA fall men det kräver nog viss rotation och extrem koll på vilka öl som tål det och hur länge. Det värsta i detta fallet var att bartendern var otrevlig och hade alldeles för mycket av en ”jag kan allt, du kan inget” attityd. Sen har man ju stött på mindre proffsig personal på andra bishops men ändå alltid vänliga och tillmötesgående, det är viktigare än en massa kunskap om man ändå bara ska missbruka den. For the record så införskaffade jag en flarra shakespeare stout i Köpenhamn lite senare och den var inte det minsta sur utan enbart väldigt drickbar och god både ”sval” och vid min egen ”rums temperatur”

Kommentar av andersand

Värt att också nämna är kanske att shakespeare stouten inte hade något bäst före datum kvar heller, bort skrapat eller bara ”glidit av” men i det läget hade man gärna velat ha ett ungefär.. Annat som är värt att nämna när man är såhär off-topic är att den ”rumstempererade hyllan” även håller IPA’s och känsligare öl, inte bara stout och barlewine som kan tänkas uppskattas vid högre temperatur. Själv hade jag aldrig kunnat tänka mig att beställa en rumstempererad IPA, speciellt inte när man inte vet hur länge den har stått där. Förresten, tack för en läsvärd blogg Doublebastard!

Kommentar av andersand

Hoj!

Kul inlägg, uppfriskande med någon som vågar ha lite åsikter. Buskis-bryggeritråden var sjukt rolig, och nu denna oxo! Jag har också råkat ut för lite trött öl på flaska från Dugges och Öland, men båda dessa bryggare verkar ju mån om sina rykten och kvaliteten på produkterna, därför är jag ganska övertygad om att det rör sig om övergående problem. Värre är det ju med, som du säger, bryggare som inte verkar fatta eller ens bry sig om att deras öl smakar disktrasa.

Kommentar av Lars-Göran Dahlgren

Jag tycker det är lite väl långt mellan inläggen här.

Men det är nog mest för att de oftast är så roliga, intressanta så Keep up the good work.

Kommentar av affe




Kommentera

