Double Bastard Beer Blog


100 mil för en hjortonlambic
november 1, 2008, 8:30 e m
Filed under: Double Bastard rekommenderar!

100 mil för en hjortonlambic

Fredag morgon 05.45. Centralstationen i Göteborg. Trötta människor. Konstiga människor. De märkligaste människorna hittar man alltid på tågstationer. Tågstationer borde vara vattenhål för antropologiska studier.

Jag ska ta tåget till Stockholm för ett kort och menlöst kundmöte som ska starta 09.15. Ungefär hälften av gångerna man reser med SJ kommer man fram i tid har jag lärt mig under de senaste årens resor. Att resa med SJ är som att spela rysk roulett med dåliga odds. Denna dag hinner jag knappt sätta mig innan problem nummer ett ropas ut i högtalarna, det är fel en motordel som heter APS eller nåt, som om någon skulle bry sig om just detta. 40 minuter sent kommer tåget iväg. Mitt ute i obygden ropas problem nummer två ut, eftersom vi var sena från Göteborg har vi hamnat efter ett annat tåg som kör i 30 km/h. Märkligt nog ropas det alltid ut på samma överraskade sätt, ”vi har tydligen råkat hamna efter ett annat tåg och kan inte köra i normal hastighet”. No shit. Det hela slutar med att jag är på Stockholms central kvart över 10. Får tag på en taxi och stressar till kunden och är framme 10.30. Gör entré i mötesrummet och hinner hälsa på folk och presentera mig innan det är dags att åka hem igen.

Ute på gatan slår den stora meningslösheten till. Jag har gått upp halv 5, åkt 50 mil, slösat en hel fredag. Allt i onödan.

Började fundera om Fjollträsk hade något att erbjuda som skulle göra resan mer meningsfull. När jag närmar mig slussen slår det mig. Självklart! Det finns en sak som kan rätta till allt. Hjortonlambic. Cantillon Soleil de Minuit.

Ölet finns endast på Akkurat. Jag tar mig dit och trängs med lunchfolket. Alla andra ska äta lunch. Jag ska dricka öl för att rädda en meningslös dag. Hur låter det egentligen?

När jag sitter där som en barfly vid lunchtid kommer jag att tänka på en intervju som en japansk journalist gjorde med ölgurun Michael Jackson. Han fick den något obskyra intervjufrågan ”om du sitter i en bar och någon kommer fram och sätter en pistol i din panna och säger att du får beställa en sista öl innan du dör, vilket öl beställer du?”. Michael Jackson svarade Orval.

Det är faktiskt en rätt bra fråga. Det sista ölet behöver inte alls vara samma sak som favoritölet. Det krävs något extra intressant, en upplevelse utöver det vanliga. Det sista ölet är faktiskt rätt viktigt när man tänker på det. Tänk er själva att behöva dricka en Falcon Export som sista öl innan man dör. Snacka om dödsångest.

Jag förstår vad Jackson menar när han svarar Orval, det är ett verkligt ett tänkvärt sistaöl.

Hursomhelst, det är då jag inser att Cantillon Soleil de Minuit är ölet som jag beställer när någon sätter en pistol i min panna. Det är mitt sistaöl. Och det är ett perfekt öl en sån här poänglös fredag.

För er som inte känner till Cantillon Soleil de Minuit så är det resultatet av ett samarbete mellan restaurang Akkurat i Stockholm och Belgiens kanske bästa lambicbryggeri, Cantillon.

I slutet av 90-talet åkte Akkurat ner till familjen Cantillon i Bryssel, de hade med sig en massa svenska hjortron som blandades med Cantillons öl. En match made in heaven. Av alla fruktlambic jag provat är detta nog det bästa. Ölet gjordes bara en gång och lades på flaska 1999. Jag har följt Cantillon Soleil de Minuit under åren, har provat det 5-6 gånger för att se hur det utvecklas. Jag håller det som ett av världens bästa och mest intressanta öl. Egentligen var det nog bäst som färskt, då hjortronen var som mest tydliga. Med tiden har hjortronen gift sig med ölet på ett fint sätt, men samtidigt tappat i intensitet.

Personalen på Akkurat fick leta ett bra tag innan de hittade en flaska någonstans nere i källaren. De trodde jag fick den sista 33 cl flaskan som finns av Soleil de Minuit. Ja, det var nog ändå meningen att jag skulle till Tjockhult denna dag.

En timma senare och 340 spänn fattigare begav jag mig till Stockholms central. Väl där insåg jag att det bara är att vända andra kinden till när SJ lappar till dig. Den första örfilen delade SJ ut på morgonen i Göteborg, och nu efter lunch i Stockholm kom den andra. X2000 var sönder, en annan motordel var kaputt, jag ville inte ens höra den hette. Ett ersättningståg hade satts in. Värsta sortens östeuropeisk old-style tåg vilket lovade en lång och skakig resa hem.

Väl hemma, 14 timmar och 100 mil senare. Ändå med ett leende. Jag fick den sista flaskan Cantillon Soleil de Minuit.

/Double Bastard

(ps. det fanns några 75 cl flaskor för 700 spänn kvar, för er hugade spekulanter eller för er som bara vill ta en sista öl. ds.)


8 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Grattis till sista flaskan.

Klart bättre än Orval,som enligt mina smaklökar stark påminner om urin. Och det står jag för.

Kommentar av Petur

Kan bara hålla med: Det är den bästa frukt-lambic som jag någonsin druckit.

Kommentar av bark

Jag kan bara instämma, en av dom bästa frukt-lambicerna, själv köpte jag min på vild-anden i Lund för ett par år sedan, nån som vet om den finns kvar?

/Fredrik

Kommentar av Fredrik

Vildanden finns kvar, och även fantastiska Pub Vildanden. Däremot hade de ingen hjortron-lambic kvar, sist jag frågade iaf.

Kommentar av affe

Vildanden är fan ett under i Lund. Jag har fortfarande svårt att smälta att stället verkligen existerar. Känns så jäkla otippat..

Kommentar av Anonym

Om jag får vara lite petig, så är Cantillon det enda lambicbryggeriet som faktiskt inte ligger utanför Bryssel utan ”innanför tullerna”, närmare bestämt i stadsdelen Anderlecht.

Kommentar av Magnus

Anonym: Ja speciellt när det ligger i ett studenthus(det är dock inte en studentpub). personligen känns det jävligt bra att det ligger 50 m från min dörr.

Kommentar av affe

Affe: Lyxigt läge, hur är öppet tiderna på Vildanden nuförtiden? jag har inte varit där på nästan ett år. Lat och bekväm i Malmö.. tio minuter till systembolaget Hansa känns jäkligt bra just idag dock!

Kommentar av andersand




Kommentera

