Double Bastard Beer Blog


No Bastard
november 3, 2008, 7:30 e m
Filed under: Uncategorized

Idag var det dags för det stora släppet på Systembolaget. Det var länge sen så mycket intressanta tillfälliga nyheter kom på en dag – Samuel Adams Imperial Pilsner,  Sierra Nevada Anniversary Ale 2008, Dark Horizon Second Edition, Fullers Vintage Ale 2008, Old Guardian Barley Wine 2008  och sist men inte minst Double Bastard Ale

Jag inleder dagen på ett bländande intelligent sätt genom att glömma plånboken hemma. Enda lösningen är att tigga pengar av en god vän på stan, ”behöver pengar, jag ska till bolaget” säger jag och ser att hon oroligt tittar på mig som om jag vore Christer Pettersson. 

Väl på bolaget finns inte mycket kvar, de hundratals flaskor som skulle finnas i just den butiken är nästintill slut på några timmar. Tre ölnördar framför mig slåss om de sista flaskorna Imperial Pilsner och Double Bastard Ale.  Jag står där som ett frågetecken, undrar vad som händer och konstaterar att ölnördarna förökat sig i ett rasande tempo och att inget på ölfronten varit så hett som amerikanskt öl är just nu. Sjukt kul, men nästa gång lämnar ni kvar en flaska Double Bastard till mig. Ok?

//DB


22 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Borde inte vara kört än, ser ut att finnas en del dubbla bastards kvar än så länge. Själv köade jag mer på systemet idag än krigade, klockrent att kortläsarna helt plötsligt börjar ”gå i sönder” men ja, fler ölnördar ute än vanligt. Nån jävla gubbe köpte tre lådor vintage ale, är det en typisk gubbgrejj att köpa massor av det som kommer i kartong eller hade han tänkt lagra tills han var 120? det sköna med ölvärlden brukade iaf vara att folk delade med sig och inte snobbade och hångade sig så mycket som när det gäller vin eller fin whiskey.. Kanske går åt en annan riktning nu när fler verkar få upp ögonen för öl. Ska kila över till systemet imorgon igen bara för att se om det finns något kvar över huvud taget..

Kommentar av andersand

Dagens hjälte är mannen på Hansacompagniet som plockade upp en av de två flaskor Double Bastard han hade i sin korg och gav den till mig. Hans karmapoäng gav utdelning kort därefter, när jag stod i kön tecknade han åt mig att han hittat en flaska till någon annanstans bland hyllorna.

Decembersläppet är inte heller dåligt, får vara mer på alerten då.

Kommentar av Ch1mpy

Jag har turen att jobba ett kvarter från systembolaget Regeringsgatan i Den Kungliga Hufvudstaden, så jag hann fiska upp vad jag ville ha på lunchen. Det var en väldig massa kostymherrar i överrock på plats, och inte alls så många skäggiga öltroll.

Appropå hamstrande så skulle ju det minskas avsevärt om det fanns mer ”tung” öl i det vanliga sortimentet. När Hercules släpptes köpte jag 18 st, för de går ju åt! Hade jag djupare fickor hade jag nog köpt en kasse double bastard till och tre gånger så många sierra nevada anniversary som de 8 jag nu fick med mig. Jag vill ha riktigt bra öl hemma, och ska man lyckas med det måste man antingen privatimportera eller roffa åt sig medan chansen finns. Men tre lådor vintage låter lite väl rubbat…

Kommentar av ukiro

Knappade ut mig på möte från klockan 9 imorse och besökte ett av de större bolagen utanför stockholm. Var väl 1 ölnörd där samtidigt som mig så jag hade inga problem att plocka åt mig de 7 double bastard samt 3 dark horizon jag primärt var ute efter. Sen blev det visserligen en tur till bolaget efter jobbet för att köpa lite Nils Oskar Coffeestout och några Sierra Nevada Anniversary. Dyr månad det här och då har man inte
ens handlat julöl ännu🙂

Kommentar av baggen

Satan, till och med i Karlstad verkar det varit hårdare åtgång än vanligt. Var där strax efter tio så det var inga problem att få en Dark Horizon, en Double Bastard, en Old Guardian, en Coffee Stout, en Fuller’s Vintage Ale och en Sierra Nevada Anniversary. Men sedan kollade jag på hemsidan och nu finns det bara sju Dark Horizon kvar! Vem är det som köper allt? Jag menar, det var fortfarande Old Stock Ale och Cantillon kvar sedan septembersläppet… och Hercules fanns kvar i slutet av september.

Nej, det blir väl och försöka få tag på en till Dark Horizon och Double Bastard imorgon. Kan behövas. Känns ju lite menlöst att bara ha en flaska Dark Horizon, det om något är väl ett lagringsobjekt.

Kommentar av David

Hoppas att det i alla fall finns någon vansinneshumlad pilsner till mig när jag kommer tillbaka till Sverige på torsdag. Nå, jag har väl öl så jag klarar mig.

Men som sagt: Det här visar verkligen en explosion i ölintresset i Sverige. På sätt och vis hoppas jag att det håller i sig, på sätt och vis hoppas jag att jag åter skulle vara den ende som vore intresserad av den här typen av nyheter i stan.

Kommentar av bark

Som du skriver så är Dark Horizon ett lagringsprojekt. Det har precis alla förutsättningar för att bli hur bra som helst med åren, ska försöka få tag på några imorgon…

Kommentar av Double Bastard

jag provade dark horizon 2 på european beer festival och då var det inte direkt drickbart, hett som i helvetet. jag väntar minst ett år innan jag rör första flaskan..

Kommentar av andersand

Sådär, efter många om och men har jag nu en till flaska Dark Horizon. Den första jag köpte idag såg dock ut att ha en spricka så jag var nyss och bytte. Det var nog ingen större grej, men man blir ju lite paranoid när man köpt en öl för 150 kronor.

Fick också svar på min fråga; någon hade tydligen varit inne och köpt 15 stycken (!) Dark Horizon igår i Karlstad. Låter helt galet. Men visst, då kan man dricka en per år de närmsta 15 åren…

andersand: var det så illa? Ja, bryggeriet rekommenderar ju faktiskt att man ska vänta ett år de med, så… (vilket i och för sig är knepigt, då borde de vänta med att släppa den). Var det mindre drickbart än t.ex. Mikkeller Black (som är den enda riktiga extrem-öl jag testat förut)?

Kommentar av David

antalet ölbloggare som haussar nyheter lär ju bidra till ett litet svinn också🙂

när jag kollade igår kväll så fanns det kvar flaskor av alla nyheterna, åtminstone lite här och där. så du borde nog kunna få tag på en DB, du bor väl i västra götaland?

Kommentar av dempa

Hoj alla ölvänner…

David: Var det mindre drickbart än t.ex. Mikkeller Black (som är den enda riktiga extrem-öl jag testat förut)? jag tycker att den redan är mer välbalanserad…

Kommentar av Jonas

På festivalen i Köpenhamn provade jag både den nya Dark Horizon och den föregående. Recepten skiljer sig visserligen åt men den gamla var betydligt mer balanserad. Tror Dark Horizon behöver minst 5 år för att komma till sin rätt. Dempa, tack för tipset, bor i Gbg, och har ägnat en halvdag åt att jaga, så nu har jag fått tag på lite allt möjligt…

Kommentar av Double Bastard

Jonas: Okej. Men det låter ju bra det! Ska nog testa en flaska med en vän någon dag här förhoppninsvis. Jag formulerade mig lite konstigt också iofs. Jag tyckte om Mikkeller Black, trots att den kanske inte var så balanserad. Gott att sitta och smutta på, men, som sagt, så lär de ju bara bli bättre av att stå ett tag.

Kommentar av David

Smakade faktiskt också dark horizon 2 edition på european beer festival. Var åt helsike för varm och spritig för att vara drickbar må jag säga,lagring är det som gäller där.

Kommentar av Niklas

Till den oundvikliga frågan:

Om vi nu åtgår från att ”ölnörderiet”, intresset för exotiska typer av öl långt bort från stor stark träsket(ja nästintill andra änden av), har ökat stort. Vad beror det på?

Inte kan ett ökat bloggande i ämnet spela en så stor roll i detta, jag har iaf svårt att se orsak-verkan där. Är det inte lite underligt att detta sker i tider då ölpriserna av olika anledningar skjuter i höjden?

Skulle jag lägga fram en teori själv skulle jag inkludera svenskarnas enorma whisk(e)yintresse, som pågått ett tag nu och flyttat lite av fokus till att också inkludera öl. Det känns dock inte som hela förklaringen. Funderingar?

Kommentar av affe

Affe: Det är en spännande utveckling. På fredag och lördag ska jag faktiskt föreläsa om ölmarknadens utveckling på Karlskrona Ölfestival. Du får komma dit och lyssna😉

Marc Schuterman
Brill & Co

Kommentar av Marc Schuterman

Måndagens hysteri skulle jag nog vilja påstå delvis beror på Innis & Gunn Island Cask. Åtminstone i Norrköping bestod ölköparna till stor del av de whiskyfantaster som varje gång det kommer något limiterat från Innis & Gunn går man ur huset och nästan slåss om kartongerna. De passar då dessutom på att prova lite andra öl.

Att DN verkar ha skrivit upp Novemberölsläppet dan innan kan också ha en bidragande orsak.

Kommentar av Pilsnerrogge

Du kunde enkelt bett dom göra en kundorder på ditt namn och förklara situationen och komma tillbaka senare och betala, eller så hade du bett försäljaren kika upp om det fanns en möjlighet att ta ifrån Systembolagets depå..

Kommentar av Martin

Det gäller att som ölnörd välja sin stad med omsorg. Växjö är en bra stad. Tog in alla nyheter. Bara Innis & Gun som tog slut. En kille gick in och köpte alla på måndag förmiddag, ca 60st. Men den ölen kan man ju andra sidan klara sig utan.

Kommentar av Mats

Vad kan den maximala lagringstiden för Dark Horizon tänkas vara? Funderar på att ge bort den till en potentiell framtida ölnörd.

Kommentar av Alex

Alex: Nøgne Ø själva rekommenderar att den ska drickas inom 20 år… Men ”redan” om 3-5 år kommer mmer den nog vara tillräckligt bra för att man ska kunna dricka den med gott samvete!😉

Marc Schuterman
Brill & Co

Kommentar av Marc Schuterman

Som ”halvslö” ölnyfiken brukar det ta mig en vecka eller två inse att nyheterna släppts. Som tur var är mitt intresse ännu tämligen begränsat (läs: i huvudsak ale från brittiska öarna). Som otur är verkar brittiska alens utrymme bland nyheter krympa hos Systembolaget. Eller också är det bara jag som skulle vilja kunna hitta ett halvdussin nya sorter varje månad.

Men också med min begränsade vy har jag konstaterat ett ökat intresse för alla öl-nyheterna. Det töms fort i hyllorna och ve den som likt jag kommer på att det släppts nytt en eller två veckor efter faktum.

Finns det månne en underjordisk Tradera/Blocket/Ebay för ölnyheter, eller är det folk som hamstrar för en blivande sådan ölförsäljningssajt?

Tre lådor Vintage Ale eller 60 flarror Innis & Gunn för eget bruk? Jag är skeptisk…

Kommentar av PGE




Kommentera

