Double Bastard Beer Blog


”Klart grabbarna ska ha ett bryggeri”
november 4, 2008, 11:33 e m
Filed under: Double Bastard rekommenderar!

Det sägs att pappan till någon av Nynäshamns Ångbryggeris unga grundare (på 90-talet) kläckte den underbara frasen ”det är klart grabbarna ska ha ett bryggeri” när de tre kompisarna ville börja brygga kommersiellt. Frasen användes som payoff under de första åren och jag minns att de sympatiska killarna från Nynäshamn under 90-talet sprang runt med t-shirts med det roliga citatet. Jag tackar pappan som slängde fram de första stålarna så att de fick sitt bryggeri.

Jag är helt fascinerad över den höga standard som alltid kommer ut från Nynäshamn. Allt, precis allt de har lanserat de senaste 10 åren har varit toppklass. Även om man inte är superintresserad av alla de ölstilar de lanserat så har det hela tiden varit utomordentligt bra öl. Det är klassiska tolkningar med en klockren typriktighet utan att för den skulle bli tråkigt eller opersonligt.

Bedarö Bitter, Indianviken Pale Ale, Ålö Ale, Sotholmen Stout, Pickla Pils, Brännskär Brown Ale, Smörpundet Porter, Sotholmen Extra Stout och Yttre Garden. De skulle alla vara urtyper och nästan ”mallar” för hur olika öltyper i teorin smakar. Samtidigt som de har en personlig ”Nynäshamnsk hussmak”.

botet1Och nu senast Bötet Barley Wine som lanserades 3 November. Ett sinnesjukt bra öl. Jag bugar. Fick en nostalgikick tillbaka till första gången jag provade Youngs Old Nick, det brittiska Barley Wine som fanns på bolaget i början på 90-talet.

Det är modigt. Det är klass. Det är stil. Det är fan ädelt ridderligt att göra en sådan urtypisk brittisk version av Barley Wine i tider då de amerikanska monstertolkningarna (som också är väldigt välkomna) fullständigt dominerar ölscenen. 

Barley Wine har gjort en intressant resa. Från början en brittisk ölstil som var nästintill död. När den tog sina sista tunga andetag plockade de amerikanska bryggerierna upp den, dammade av den och började göra sina egna tolkningar med en dominerande amerikansk beska och ökad alkoholhalt. Man kan nog säga att USA räddade öltypen.

Sedan en tid tillbaka är öltypen tillbaka i Europa. Men denna gång gör de europeiska bryggerierna i sin tur tolkningar av den amerikanska stilen. Och alla tävlar om vem som kan göra det starkaste, det mest humlade eller det mest extrema.

I just detta läge gör Nynäshamn det omvända, på det där härligt brittiskt världsfrånvända sättet. De gör en ultrabrittisk barley wine, så brittisk att jag är tveksam om man ens kan hitta det i England idag. Det är djupt, komplext, karamelligt, fruktigt, väldigt maltbetonat, sött och sanslöst balanserat efter 7 månader i lagringstank.

Amerikansk barley wine är monster trucks, wrestling och Slayer. I like. Bötet Barley wine är Jaguar, fäktning och tidig Elton John. I like. Det är roligt och bra att bägge versionerna finns men det är bara Bötet Barley Wine som förtjänar att adlas – Sir Bötet Barley Wine. Köp.


10 kommentarer so far
Lämna en kommentar

återigen ett klockrent inlägg.
har själv länge funderat på ännu ett hyllningsinlägg till nynäshamn.
när dugges är på topp på fat, är de riktigt bra. men de har inte den bredd och höga lägstanivå som nynäshamn har. det slog mig inte förrän jag läste detta inlägg att de ståtar ganska överlägset på plats nr 1 i min bok över svenska microbryggerier.

Kommentar av dempa

Är den drickfärdig redan, alltså? Jag köpte två flaskor i måndags, men hade räknat med att vara tvungen att lagra den något halvår åtminstone. Men slipper jag vänta blir jag bara glad!🙂

Kommentar av Johan Anglemark

Johan, den är fullt drickbar redan nu🙂. Den har rundat till sig fint efter 7 månader på deras tankar. Så det finns ingen som helst anledning att vänta. Varför inte nu, som lunchöl?

Kommentar av Double Bastard

Håller med om att Nynäshamn gör fantastiskt bra öl rakt igenom. Om ni får chansen, prova att jämföra Bötet Barley Wine fat mot flaska. Båda väldigt goda men med lite olika karaktär.

Marc Schuterman
Brill & Co

Kommentar av Marc Schuterman

Och jag som inte köpte någon😦
Hoppas den kommer gå att testa på krogen.

Kommentar av Rekan

Tack för en härlig text! Drack ett smakprov Bötet på Stockholm Beer Festival, det smakade gott. Ska bli spännande att öppna en flaska vid tillfälle. Nynäshamn är ett väldigt stabilt bryggeri.

Kommentar av gyllenbock

”Tidig Elton John” på flaska?!?!! Jag köper!
… få se …
Jojomänsan; 41 flaskor kvar på närmaste Sytembolagsbutik. Det blir att pumpa cykeln och trampa dit imorgon.

Kommentar av PGE

Har hunnit trycka i mig två flaskor. Den första var underbar och den andra var lite mer ojämn men stor risk att det var mitt sinnestillstånd. Välgjord öl är det hursomhelst med precis lagom mycket av Nynäshamns karaktär (jag tycker de får in lite för mycket av den då och då..) Grymt välskrivet inlägg i vilket fall som helst.

Kommentar av Anonym

Jag drack den till en vällagrad gruyère. Det satt perfekt.

Kommentar av Tomas

[…] från Nynäshamns Ångbryggeri. Jag applåderar! Hyllade själv ölet i ett inlägg som kan läsas här. Blir nästan rörd över hur bra smak mina läsare har . Det är ett sinnesjukt bra öl. Det […]

Pingback av Resultat - Double Bastard Beer Awards 2008 « Double Bastard BeerBlog




Kommentera

