Double Bastard Beer Blog


En folkis för 225 spänn
november 19, 2008, 7:32 e m
Filed under: Uncategorized

orval

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag har haft turen (eller munlädret) att få besöka Abbaye Notre-Dame d’Orval vid två tillfällen, och har då också fått personlig guidning innanför klostermurarna. Orval är tveklöst det vackraste bryggeriet jag sett, omgivningen i Ardennerna är magisk, klosterbyggnaderna är storslagna och de gigantiska bryggarpannorna är i äkta old-style-koppar. Jo, till och med en bastard kan känna sig gudfruktig i den miljön.

En annan sak som jag gillar med Orval är att det är ett härligt konsekvent och kompromisslöst bryggeri. Medan exempelvis Chimay har marknadsanpassat sig på ett otäckt sätt som haft en negativ inverkan på ölets karaktär, så har Orval alltid kört sin grej. De gör ett öl som helt skiljer sig från andra trappistöl, det är verkligen säreget till sin karaktär (och jag kan förstå att man inte gillar det). De har också valt att enbart brygga ETT öl. Enkelhet. De vägrar dessutom att utöka sin bryggkapacitet, de skulle kunna sälja betydligt mer än de gör, men de vill inte. Och DET är coolt i min lilla värld.

Nåväl, träffade på Orval på Bishop Arms i fredags, var där med ett par andra ölgalningar. När jag anlände var min vän i upplösningstillstånd. Han talade upphetsat hackigt och fick fram något om att han hade hittat en NY Orval, Orval Black. Orval Black!? Min världsbild kastades om direkt där på pubgolvet. Har Orval lanserat ett nytt öl? Jösses. Jag gick förstås igång. Att Orval skulle lansera ett nytt öl är en nyhet som få i ölvärlden. Och i det läget kändes det utannonserade priset på 225 spänn för en 33 cl flaska som ett kap.

orval-22Total fokus när min vän hällde upp ölet. Puben tystnade. Förväntan i kubik. Jag smakade och kom då ihåg att Orval inte alls enbart gör ett öl. De brygger även en svag och betydligt mesigare variant av ursprungsölet. En variant som munkarna själva dricker för att inte få alltför skoj. Ett folköl.

 Japp, vi hade just köpt Orvals rätt trista folkölsvariant för 225 spänn. Visst, det är en udda grej men i ärlighetens namn är det inte särskilt intressant.

Minns att jag vid ett besök på Orval frågade Francois de Harenne (marknadschefen) varför de inte exporterade denna version till folkölsnationen Sverige. Han hade funderat på det men kom fram till att det skulle bli för dyrt. ”Men kom igen”, tyckte jag då. 

Nu förstod jag vad han menade. Marknaden för ett 6-pack för 1300 kr känns rätt begränsad…


6 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Om munkerna i Orval nu verkligen hade lanserat ett nytt öl, skulle det aldrig ha fått ett fånigt engelskt namn.

Kommentar av Hans

En fråga, belgarna är ju av tradition inte alltid så pigga på att göra fatöl av sådana här läckerheter, men finns det att tillgå av tex Orval-öl på tapp i klostret eller i närheten?

De enda trappistöl jag hittat på fat är Westmalle Dubbel, Chimay Vit samt La Trappe(kommer inte ihåg vilken sort).

Kommentar av affe

Petit orval eller ”orval grön” kallades den iaf. 3,5%🙂 ska i princip vara en lättad orval utan några som helst häftigheter. Serveras i orval glas med grön text istället för lila (lite petigt?) 225kr är ju lite löjligt för något som är en utspädd variant av ett öl man kan köpa för sådär 25 spänn på systembolaget..

Kommentar av andersand

På restaurangen strax utanför klostret vill jag minnas att de endast serverade Orval på flaska, har heller aldrig sett det på fat någon annanstans.

Kommentar av Double Bastard

Vart fanns denna ”folkis”??

/Fredrik

Kommentar av Fredrik

Bishop Arms vid Domkyrkan i Göteborg.

Kommentar av Double Bastard




Kommentera

