Double Bastard Beer Blog


Världens bästa misstag
december 17, 2008, 11:12 e m
Filed under: Double Bastard rekommenderar!

Provade idag ett fantastiskt öl – Kulmbacher Eisbock. Då slog det mig att öltypen Eisbock är en orättvist glömd och underskattad öltyp, den har blivit ganska förbisedd när de nya mikrobryggerierna i all iver lyfter upp gamla ölstilar och hottar upp dem. Men å andra sidan, vem vill hotta upp en fet gammal tysk?

kulmbachereisbock04Kort om öltypen Eisbock. Bocköl som övergripande kategori är relativt starka lageröl och brukar vara mjukt maltiga och ganska söta till sin karaktär. Underkategorin Eisbock har, som namnet antyder, uppenbarligen något med is att göra.

Det finns teorier om att öltypen Eisbock skapades av ett misstag. Att någon bryggare hade glömt kvar fat med bocköl utomhus. När det kallnade till under natten så frös en del av innehållet till is. Eftersom alkohol inte fryser lika lätt som vatten så var det vatten som frös medan själva ölet koncentrerades och blev starkare. 

Lite kul är därför att ett av de bästa öl jag någonsin provat är en hembryggd Eisbock som också blev till av ett misstag. Ett öl som bryggdes av de duktiga hembryggarna Jessica Heidrich och Peter Högström.

Jessica och Peter hade gjort ett mörkt lageröl, ett fat hade glömts kvar i en kyl som hade freakat ut och gått mot minusgrader. Ett halvår senare skulle de städa och hittade fatet som innehöll fryst vatten och mörk koncentrerad lager. De buteljerade ölet, skickade in det till hembryggar-SM – och vann!

Samma öl var sedan med i nordiska mästerskapen i bryggning i Köpenhamn, jag var med i den nordiska juryn som skulle utse en vinnare.

Jessica och Peters Eisbock var ett av världens bästa öl enligt mig. På riktigt. Samtidigt när jag satt där och provade ölet insåg jag att  ingen fattar storheten i Eisbock, det är för osexigt, för sött, för obeskt eller nåt, jag vet inte. Det är missförstått och underskattat helt enkelt. På samma sätt som WASP är underskattade och missförstådda (räknar inte med att någon förstår varför).

Har sällan känt mig så missförstådd när jag satt där i juryn tillsammans med en norrman som såklart ville att ett sunkigt norskt öl skulle vinna, en dansk som mest ville hetsäta tilltugget som serverades till provningen, och en finne som inte sa något. ”Förstår ni hur bra det här är” frågade jag exalterat. Tomma blickar som svar.

Hur som helst, Jessica och Peter fick även en möjlighet att brygga ölet kommersiellt senare, men det blev inte på långa vägar så bra som ”misstaget”, jag tror inte de kunde frysa ölet när det gjordes i stor skala. Det vackraste och bästa ting är nog slumpmässiga och helt oplanerade.

En Eisbock som däremot inte är ett misstag, men som är nog så gott – Kulmbacher Eisbock. Tjockt, maltigt, sött, komplext, vackert. Som WASP. Fattar ni? Köp.


1 kommentar so far
Lämna en kommentar

Jag fattar allt…utom jämförelsen med WASP. Mycket kan man säga om WASP, men maltiga, söta, komplexa och vackra var gossarna sannerligen inte. Möjligen är de tjocka nu för tiden, det verkar ju alla gamla hårdrockare bli med tiden…

Kommentar av Petur




Kommentera

