Double Bastard Beer Blog


Istället för bryggning; förvirring
januari 28, 2009, 8:00 e m
Filed under: Galet

Det är tydligen total förvirring på Krönleins bryggeri. Det stod klart när jag satt och slöläste boken ”Sveriges ölbryggerier” av Lotta Jernström. Krönleins är ett bryggeri med riktigt lång tradition, familjen har drivit bryggeriet i sex generationer, och liksom familjen Spendrups har man då och då sänt iväg sönerna på strikt tysk bryggarutbildning. Till skillnad från familjen Spendrups verkar Krönleins dock stå och stampa utan att utvecklas.

stofil1Kombinationen stofili, skolk (?) på den tyska bryggarutbildningen och en näve förvirring resulterade i följande uttalande av Carl Krönlein, VD och bryggare i sjätte generationen: ”Vi vill följa de tyska renhetslagarna så gott det går – det enda vi lägger till, förutom humle, malt, jäst och  vatten, är råfrukt för att göra ölet fruktigare och mer lättdrucket”.

Oj, vad jättegärna Krönleins vill följa de tyska renhetslagarna. Det ”enda” ni lägger till? Ska vi vara glada att ni inte lägger till lite sand från Halmstads stränder? Carl Krönlein menar tydligen på fullaste allvar att deras öl skulle bli svårdrucket om de gjorde helmaltsöl.

Senare i intervjun gnäller Carl Krönlein både på bryggeriets placering och på att det inte går att bygga ut bryggeriet: vi kan överleva men inte utvecklas. Han avslutar det hela med att klaga på marknaden, det är tydligen marknadens fel att det inte finns ”ekonomiska möjligheter till ett utbygge”. ”Då måste något förändras i den svenska marknaden. Idag fokuserar alla på priset…både handlare och konsumenter borde intressera sig för vad det är i burken, inte bara priset”.

Menar Carl att konsumenterna borde börja intressera sig mer för innehållet i hans öl, där den ”enda”  tillsatsen är råfrukt? Och att marknaden inte borde vara så priskänslig och att konsumenterna borde ha vett att betala mer för hans öl? Dvs betala mer för ölen Spotlight, Crocodile, Stockholm Festival och Three Hearts? Sure thing.

Det hela är förstås gränslöst idiotiskt. Inte att de tillsätter råfrukt (det är utmärkt med råfrukt i rätt syften), utan hela resonemanget och den passivt gnällande tonen på marknaden och det är marknadens fel att Krönleins inte utvecklas. För jösse namn – gör något vettigt med er unika historia, er erfarenhet och er position istället. Eller varför inte börja brygga något intressant öl som går utanför massmarknadens prispress? Eller om sönerna sov på bryggarutbildningen i Tyskland, varför inte en marknadsföringskurs?

Krönlein gör nämligen det klassiska misstaget – dvs att vara ett relativt litet bryggeri (de är inte små men ganska obetydliga i förhållande till de stora i Sverige) men de agerar som ett storbryggeri. De tänker mass-market, de gör bara tråklager och de försöker konkurrera med pris. Problemet är att massmarknaden är helt ointresserad av ett medelstort bryggeri i Halmstad. Problemet är vidare att Krönleins inte har råd att pressa ut lågprisöl på marknaden, att de inte har resurser att massmarknadsföra sig, att de inte har råd att ge marknadsbidrag till krogarna. De hamnar således mittemellan och dör på sikt. Och det säger något om något att ett varumärke med lång tradition, familjeägt, 6:e generationens bryggare, etc inte ens marknadsför ett öl som heter Krönleins, så urholkat är varumärket. Krönleins verkar helt ha missat att det hänt saker på marknaden och att det finns konsumenter som uppskattar mindre bryggerier och som betalar bra för deras öl – OM bryggeriet gör något intressant. 

Tyvärr finns det kanske ett samband mellan strategin att konkurrera med de stora, med passivt stofilgnäll och Krönleins utveckling (9 miljoner back, res. e. finansnetto, senaste året). Det är i såna här lägen man hör Jan Malmsjö (fast hellre Jarl Kulle) ropa; Ring klocka ring…ring in det nya och ring ut det gamla…ring ut den stolthet, som blott räknar anor…


5 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Det konstigaste är väl att ett bryggeri som Krönleins har överlevt så länge som det gjort? Och nu känns det som om tiden hunnit i kapp dem. De kan inte ens hoppas på att bli uppköpta av någon av jättarna…

Kommentar av Petur

Hade jag läst det där för ett halvår sedan hade jag hållit med till 100%.

Men så kom Three Hearts Källaröl, en klart godkänd Zwickel. Enligt uppgift bryggs det i deras experimentanläggning och är alltså inte deras vanliga lager som tappats på fat utan filtrering.

Ett karaktärsfullt fruktigt lageröl med en frisk humling? Ja, jag blev lika överraskad som alla andra, men det visar att de har lärt sig lite i Tyskland i alla fall.

Ett av Sveriges bästa lageröl, tycker jag.

Kommentar av bark

kan inte så mkt om det här med råfrukt men, när är det ”…utmärkt med råfrukt i rätt syften”?

Kommentar av affe

Affe, läs inlägget imorgon så ska jag förklara🙂

//DB

Kommentar av Double Bastard

Känns ju märkligt att det trots det du skriver är Sveriges mest prisbelönta bryggeri. Finns inget av de andra som slår Krönleins när det gäller priser från DLG. Råfrukt tillsätts enbart i Crocodile och har gjorts så sen begynnelsen. Sen att de brygger all sin öl till dess rätta styrka utan att späda som de stora bryggerierna gör det har inte heller med saken att göra, eller??? Det är sannerligen inte så lätt på marknaden med en konkurrent som dumpar priserna hela tiden. Tack för mig

Kommentar av Mattias




Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s



%d bloggare gillar detta: