Double Bastard Beer Blog


Högt och lågt från Italien
februari 3, 2009, 6:00 f m
Filed under: Uncategorized

 

italienskt1Under 2008 lanserades det en hel del italienskt på Systembolaget, en del finns fortfarande kvar att köpa.

Det har varit ganska dyra saker från mikrobryggerierna Birrificio del DucatoBirra del Borgo, Birrificio Baladin samt Birrificio Torrechiara.

Själv är jag lite kluven till vad jag hittills sett från de italienska småbryggerierna, det har verkligen varit högt som lågt. Har provat fantastiskt bra saker från exempelvis Panil men har också stött på rejäla bottennapp.

Nu senast köpte jag A.F.O (Ale for obsessed)  från Birrificio del Ducato samt Re Ale från Birra del Borgo. Blev rätt besviken på båda ölen, A.F.O smakade rent ut sagt ganska illa (kärvt och snedjäst) och Re Ale var högst ordinär, för ett 70-kronors öl förväntar man sig något mer.

På bolaget finns en hel del annat Italienskt – Verdi Imperial Stout, Re Ale Extra, Baladin Super, Baladin Noël samt Baladin Elixir. 

Och frågan är: någon som vet om det är värt att slänga ut slantar för att prova dessa?

//DB


9 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Här hittar du våra recensioner av allt italienskt vi har hunnit med. Verdi sägs vara fantastisk men den har jag inte hunnit med att öppna än. Om du inte orkar läsa allt så är det nog ett nej. De flesta är rätt halvdana eller helt okej men för dyra.

Kommentar av chrull

Jag drack en Re Ale Extra i fredags (dock som 4:e öl) och jag gillade den skarpt. Gick till systemet dagen efter och köpte 2.

De andra har jag inte smakat.

-Jimmy

Kommentar av Jimmy

Själv njöt jag av Verdi, men som du säger så förväntade man sig lite mer av de övriga.. Ångrar dock inte att jag provat dem🙂

Kommentar av stouter

Jag har bara druckit Baladin Elexir. Men den var ganska tråkig och intetsägande…

Kommentar av theelliots

Verdi är värd att dricka minst en gång, en lättare imperial stout dock inte utan karaktär och finess (klockrent, harmoniskt chili inslag.) ReAle extra tyckte jag var sämre (mer bismaker) än den ”vanliga” och Baladin ölen har jag helt hoppat pågrund av ”so and so” recensioner och faktumet att jag o belgo tolkningar inte går bra ihop, speciellt inte dyra sådana.

Kommentar av andersand

Re Ale Extra tycker jag var riktigt trevlig faktiskt (men dyr). Verdi var också rätt bra.

Kommentar av rekan

Verdi Imperial Stout var helt ok.

Kommentar av Anonym

Verdi Imperial Stout var helt ok.

Kommentar av Weine

La just in ett inlägg om baladins barley wine, den var fin, stouten är också bra men det andra var inget att hänga i granen.

/Fredrik

Kommentar av Fredrik




Kommentera

