Double Bastard Beer Blog


Dagens citat
februari 7, 2009, 11:05 f m
Filed under: Citat

Staffan Brännstam, chefredaktör för Systembolagets tidning Bolaget:

staffan”Många dricker öl utan tilltugg. Det har aldrig lockat mig något vidare, men en gång hittade jag faktiskt ett öl som klarade sig utmärkt – för att inte säga fantastiskt – på egen hand”

Vi gratulerar Staffan till att han i alla fall vid ett tillfälle hittat ett öl som kunde drickas på egen hand, utan tilltugg. Undrar stillsamt hur mycket han har letat?

Annars hade tidningen Bolaget flera läsvärda artiklar om öl i senaste numret.


8 kommentarer so far
Lämna en kommentar

jo, man kan ju undra…

jag hade en liten mail-diskussion med Staffan för ca en månad sen, angående hur lite plats öl får i Bolaget kontra ex vin, där jag föreslog att man kunde ha en liten ölskola i varje nr, typ druvskolan…
det var tydligen ingen bra idé enligt Staffan.

man kan ju undra om bolagets redaktion egentligen har nåt annat intresse än vin?

Kommentar av Johan

Jag läste också detta. Och ölet som han gillade utan tilltugg var ett skotskt öl lagrat på romfat. Öl på romfat! Det låter ju bara skumt…

Kommentar av Petur

Ju mer man tänker på uttalandet, desto mer bisarrt blir det. Och i det här fallet är det fullt relevant att jämföra med vin. En tankeövning – vad hade hänt om Staffan sa motsvarande om vin?: ”många dricker vin utan tilltugg. Det har aldrig lockat mig något vidare, men en gång hittade jag faktiskt ett vin som klarade sig utmärkt – för att inte säga fantastiskt – på egen hand”.

Jag tror inte jag överdriver när jag säger att Staffan i det läget hade blivit totalt sågad och förmodligen också ifrågasatt som chefredaktör. Helt enkelt därför att uttalandet hade visat ett TOTALT OINTRESSE för vin -något som är otänkbart i hans roll.

//DB

Kommentar av Double Bastard

när jag skrev det sagda mailet till Bolaget så passade jag dessutom på att räkna ”mängden” öl i det förra nummret av tidningen och kom fram till 5 (har jag för mig) notiser som handlade om öl.
Och då pratar vi notiser…. ni vet en sån där liten kuriosa som står i ett hörn.

Kommentar av Johan

Kul att se att jag finns med i bloggosfären!
Kommentarerna och hypoteserna om mig och mina dryckespreferenser lämnar jag därhän, även om jag måste erkänna att de har ett ganska stort underhållningsvärde.
Jo, en sak måste jag påpeka – jag dricker aldrig vin på egen hand heller – de vinner så mycket på att kombineras med rätt mat. Ett tips: prova!
Glädjande nog får ett av öljobben ett uppskattningens ord. Får jag fråga vilket av dem som faller hr Dubbelbastard på läppen? Det finns nämligen tre öljobb, uthällda på 13 sidor i det aktuella numret. I tävlingen kan du dessutom vinna en ölbok, och inte bara det – för första gången någonsin får vinnarna välja den bok de helst vill ha.
Så alla ölvänner, titta in på Systembolaget och hämta Bolaget. Nu!

Kommentar av Staffan Brännstam

Hej Staffan,

Ett skrivfel från min sida (har rättat det ovan) – jag tyckte att hela numret av senaste Bolaget var mycket bra, inte bara en artikel. Även intressanta och bra urval av personer som ni intervjuat.

Mycket positivt mao och jag hoppas att Bolaget fortsätter i samma anda – där lite mer fokus sätts på öl. Jag minns att föreningen Svenska Ölfrämjandet hade räknat igenom förhållandet mellan vin och ölartiklar i Bolaget under 4-5 års tid. 95% var vinartiklar och 5% var ölartiklar. Detta speglar förstås inte det verkliga förhållandet mellan vin och öl – vare sig i försäljningssiffror eller intressenivå bland svenskar i allmänhet. Detta har jag i alla fall tidigare tolkat som ett ointresse för öl från tidningens sida och därmed även från dig som redaktör. Jag kan förstås ha fel i detta och är idel öra för förklaringar till varför öl har fått så lite uppmärksamhet. Men det känns tråkigt att klaga när det senaste numret var fantastiskt bra ur ett ölperspektiv! Fortsätt så.

Håller med dig om att vin & mat och öl & mat i kombination är fantastiskt. Vill också komma med ett tips – följande öl kan fungera utmärkt även utan tilltugg: Goose Island Bourbon County Stout, Old Rasputin Stout, Bötet Barley Wine, Rochefort 10 och Brooklyn Black Chocolate Stout. Prova!

Ska nu vinna en ölbok.

Kommentar av Double Bastard

Staffan, är det inte viss skillnad mellan att föredra öl och mat i kombination och att säga att man bara vid ett tillfälle hittat ett öl som klarar sig på egen hand? Har du bara vid ett tillfälle funnit ett vin som fungerar på egen hand? Skulle i så fall vara intressant att läsa en artikel om det.

Kommentar av Anders

Utan att kommentera artikeln, finner jag ändå ibland i vissa reaktioner om detta med öl vs vin, att öl många gånger är männens intresseområde och vin kvinnornas, om man generaliserar lite stort.Traditionellt vill män ofta inte bli sidsteppade, eftersom där finns ju ‘normen’.

Kommentar av Robb




Kommentera

