Double Bastard Beer Blog


Råfruktskonsulten
februari 9, 2009, 9:06 e m
Filed under: Uncategorized

Skrev häromdagen om Krönleins situation och VD Carl Krönleins märkliga men underhållande uttalande: ”Vi vill följa de tyska renhetslagarna så gott det går – det enda vi lägger till, förutom humle, malt, jäst och vatten, är råfrukt”.

Det är ett stolligt uttalande på flera sätt. De tyska renhetslagarna är ganska tydliga och enkla vad gäller råfrukt. Vill man följa de tyska renhetslagarna så gör man det, vill man inte följa dem så gör man det inte, det är liksom inte mer komplicerat än så.

Men Krönleins är ett företag som agerar osäkert och lägger till råfrukt, lite emot sin vilja och emot sin ambition, för att ölet ska bli mer lättdrucket. Detta med den felaktiga tron att deras öl då ska sälja mer och att det ska hjälpa dem att bli mer framgångsrika. Det är förstås dömt att misslyckas. Krönleins är ett ganska litet bryggeri som tänker och agerar som ett storbryggeri, ingen vidare bra strategi.

Men då fick Double Bastard en idé, tänk om man spann vidare på Krönleins inställning in i absurdum? Att ens enda ambition var att göra lättdrucken öl. Att det till och med fanns ett dataprogram som berättade hur lättdrucket ett öl skulle vara för att nå en viss försäljningsvolym. En affärsidé?

I ett mycket uttråkat och försenat tillstånd (ja, tågresa med SJ) skrevs ett långt och förvirrat (men i grunden ganska seriöst) brev till Krönleins Bryggeri. Avsändaren var den påhittade råfruktskonsulten Hans William Grindstedt. Ett brev fullt med konsultfloskler och Kinaplaner avslutas med att Hans bjuder in sig själv till ett säljmöte om råfrukt och lättdrucken öl. Hur det gick? Läs nedan.

………

”Bästa Krönleins, 

Mitt namn är Hans William Grindstedt. Jag jobbar med företagsutveckling med fokus på dryckesbranschen. Jag kom nyligen hem från USA och Mexico där jag under några år försörjt mig som konsult inom dryckesbranschen. Anledningen att jag skriver till er är att jag vill presentera mig och analysverktyget BrewEconomics

Varför vänder jag mig till er? Jag provade nyligen era öl Spotlight, Crocodile, Stockholm Festival och Three Heart. Det var trevliga öl, det vill jag sannerligen inte ta ifrån er. Men en sak är säker och detta vill jag pinpointa – ni når inga massvolymer med de där ölen. Era öl är inte tillräckligt lättdruckna för att nå en riktigt stor marknad. Och detta är ett problem i Sverige idag, särskilt för ett bryggeri i er storlek. Men problem är till för att lösas och det är här som analysverktyget BrewEconomics kommer in i bilden!

Under min tid i USA och Mexico utvecklade jag och en forskningsgrupp programmet BrewEconomics, som kan sägas vara ett relativt avancerat simuleringsverktyg för bryggeribranschen. Det är svårt att kortfattar beskriva programmet men jag gör ett försök nedan.

BrewEconomics är ett holistiskt analysverktyg som med rätt typ av indata kan räkna ut potentiell försäljning och marknadsandel vid olika nivåer av drickbarhet.

Genom att ange en antagen andel råfrukt som ska användas i bryggningen kan programmet räkna ut ölets drickbarhet. Denna drickbarhet indikeras med ett index – Drinkability Index (DI). Bakom Drinkability Index ligger ett beräkningsmakro som i sin tur är baserat på en databas av ca 6000 ölkonsumenter. Databasen är än så länge baserad på amerikanska och sydamerikanska ölkonsumenter, men jag för nu positiva samtal med olika europeiska intressenter för att kunna göra en kalibrering av makrot så att det passar europeiska smakpreferenser. Den hypotes som makrot nu använder är en liten nedräkning av indexet som gör det anpassat för en europeisk smakpreferens, detta då det krävs högre drinkability index i USA och Mexico för att öka försäljning och marknadsandel.

När man väl har Drinkability Index för exempelvis Krönleins öl, analyseras ert DI i relation till era konkurrenters DI, detta ger ytterligare ett indexmått – Preference index – PI.

När man sedan har data om råfruktsandel, Drinkability Index samt Preference index kan man räkna ut möjlig försäljning och marknadsandelar. Tänk vilka enorma möjligheter detta ger!

Som alla simuleringsverktyg bygger förstås BrewEconomics på vissa antaganden. I detta fall handlar det om antaganden som matas in i programmeringen – exempelvis marknadsandelar, konkurrentöl, prisnivåer, sålda volymer, användande av råfrukt i egna och konkurrenters öl. Men har man bra indata så kommer programmet mycket nära sanningen. Under våra simuleringar i Mexico och USA kom vi upp till en hög validitet och reliabilitet. Vi hade en träffsäkerhet om 75-80% vilket får anses vara högt för ett simuleringsverktyg.

Ett framtida Krönleins med mer lättdruckna öl skulle kunna nå nya marknader och kunna fokusera brett. Och varför inte vara visionära – miljarder kineser vill ha lättdrucken öl med råfrukt. Och varför inte lättdrucken öl från Sverige? Sverige har dessutom högt anseende i Kina. Kineser är ju dessutom tokiga i ris, en ingrediens som med fördel kan användas för att öka drinkability index.

Och även om Kina inte ligger närmast i pipeline för Krönleins så hjälper jag er gärna att ta ett nytt helikopterperspektiv på den svenska marknaden för att hitta nya outforskade vägar på de lättdruckna ölens karta.

Jag skulle därför gärna komma och presentera BrewEconomics, det gör sig allra bäst när det visas IRL i en workshop eller under ett fiberrikt möte. Då jag befinner mig i södra Sverige under nästa vecka kommer jag gärna till ert kontor förslagsvis den 13 februari. Låt mig veta om detta datum inte fungerar, då kanske vi kan hitta en ny tid!

Med vänliga hälsningar

Hans William Grindstedt

………

Hur gick det? Jo, positivt svar med en fråga om tid för mötet. Hans William Grindstedt var tyvärr tvungen att ställa in. Läs mer i veckan om hur våra små bryggerier svarade på samma brev. 

 


16 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Hehe, en liten ölvärlden Janne Josefsson nästan..

Kommentar av affe

Det här är humor på högsta nivå🙂

Kommentar av rekan

Haha, fantastiskt roligt! Men varför ställa in? Du borde ju åka dit! =)

Kommentar av Victor

Jag är inte riktigt klar med programmet än och då kändes det oseriöst att ha en workshop. Jag hittade nämligen en bugg, detta yttrar sig i att programmet inte tar hänsyn till det märkliga ölintresse som sprider sig i landet. Men jag återkommer när det är fixat!

//Hans William Grindstedt

Kommentar av Hans William Grindstedt

ha ha ha, klockrent!

Kommentar av Micke

Lika sanslöst som vanligt, bra jobbat

Kommentar av Dr Love

Helt underbart Hans.

Kommentar av Osten

”Kineser är ju dessutom tokiga i ris” hahaha, snyggt Hans.

Ska bli väldigt intressant/roligt att höra vad småbryggerierna svarade!

Kommentar av andersand

Det var det roligaste jag läst denna vecka!🙂

Kommentar av Johan Anglemark

Tack för denna mycket underhållande text!

Kommentar av Gyllenbock

Ett fiberrikt möte… jo, jag tackar jag… du är sjuk😉

Kommentar av Petur

Tycker nästan synd om stackars Krönleins.

Kommentar av Peter

Lysande satir! Inte minst resonemanget om drinkability index.

Kommentar av Fältöversten

Haha. Klockrent och förbaskat roligt!

Kommentar av David L

Helt fantastiskt skruvad ironi som vanligt. Du är bäst!

Jag ser fram emot vad Två Bryggare kan göra med detta analysverktyg. Med några smärre justeringar kanske majsölen Kenth och Ysta Färsköl kan konkurrera med Sofiero i försäljningstoppen i sommar?

Kommentar av Olof

[…] Råfruktskonsulten […]

Pingback av Råfruktskonsulten is back on the streets « Double Bastard BeerBlog




Kommentera

