Double Bastard Beer Blog


Progress
februari 13, 2009, 5:57 f m
Filed under: Uncategorized

När mitt ölintresse startade var Systembolagets utbud verkligen en spegling av dåvarande DDR-Sverige. Det lanserades ett fåtal nyheter per år, en ny engelsk ale var lika exotisk och eftertraktad som ett par Levis i 80-talets Östberlin. Det blev vid denna tid plötsligt tillåtet med privata ölimportörer och det märktes verkligen att muren föll även inne i bolagets butiker.

Trots att det blev betydligt bättre så behandlades öl ganska styvmoderligt av Systembolaget. Vid denna tidpunkt var jag aktiv i Svenska Ölfrämjandet, vi var några som startade en kampanj för att uppmärksamma Systembolagets ölhantering. I samband med en ölfestival i Stockholm samlade vi in flera tusen underskrifter på individuella kort som skickades direkt till Anitra Steen.

Detta var förstås i viss mån kritik mot Jens Henricson, dåvarande inköpschef av öl på Systembolaget. Han kände sig lite pressad där på ölfestivalen vid Nacka Strand. På plats skällde han ut mig och kallade mig för idiot när jag samlade in underskrifter och kritiserade ”hans” märkliga och uppenbart ”styrda” offertförfrågningar som då skickades till Sveriges bryggerier/importörer.

Men Anitra Steen lyssnade på oss och bjöd in till en helkväll med middag på Systembolagets huvudkontor där vi fick berätta vad ölfrämjandet tyckte och tänkte om öl. Inköpschefen Jens Henricson fick snällt men motvilligt (?) sitta med vid mötet. Ett tag senare fick han sparken och blev lynchad av media när det visade sig att han var en av de högsta cheferna som tagit emot mutor. Där fanns säkert också förklaringen till en del märkliga lanseringar och styrda offertförfrågningar. 

Men det är andra tider nu.

Jag tycker själv att Systembolagets nuvarande ölsortiment är fantastiskt bra. Deras idé med tillfälliga nyheter är genial. Det är bara är att ställa sig upp och applådera Systembolagets nuvarande ölinköpare Dan Ihrelius för de fantastiska saker han tar in. Dan Ihrelius kom på en andra plats när ni röstade fram årets ölperson vilket visar att det är många som tycker att han gör ett bra jobb.

Det var bara ett par veckor sedan det lanserades fina saker som Einbecker Winter-Bock, Sierra Nevada Celebration Ale och Brooklyn Black Chocolate Stout. Trots det kommer det redan nu på måndag (16 februari) tillfälliga lanseringar som Flying Dog Schwarz, Nøgne Ø Dobbel India Pale Ale, Sierra Nevada Harvest, Smoke Jumper Smoked Imperial Porter, XS Imperial Younger’s Special Bitter.

Fantastiskt som sagt.

Samtidigt kan allt bli bättre. På måndag blir det en omröstning om vad för typ av öl och länder som ni skulle vilja se mer av framöver.

//DB


16 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Håller med, har inte blivit uttråkad av systembolagets sortiment en enda gång det senaste året och ofta har det varit så mycket roliga saker att jag knappt har haft råd att köpa allt.

Sen kan jag förstå att läget blir lite annorlunda om man inte har nära till en ”bra butik” och inte kommer åt ”mitt i månaden släppen” lika lätt. Då jag bor en fem minuter ifrån Malmös vinkällarbutik är det dock julafton två gånger i månaden för mig.

Kommentar av andersand

Visst, det är smått fantastiskt. Även om man som jag inte har den ”gamla tiden” som preferens. Även det fasta utbudet är ju ganska bra och framförallt prisvärt.

Kommentar av affe

Apropå inlägget. Idag köpte jag ”Rasputin”, en Russian Imperial Stout i en numrerad 75 cl flaska, från holländska Brouwerij de Molen. Inköpt på systemet i Nordstan, Göteborg.

…jag längtar redan efter att få smaka…

Kommentar av Petur

Man borde nog inte klaga på bolaget, då utbudet nog är det mest varierade i Europa.
Eller är det?
Åk till Italien, Ungern, Frankrike, England eller Belgien och kolla.

Kommentar av rickgordon

Va du ironisk nu rick? Hade en diskussion om prisläget på bolaget häromdagen. Jag argumenterade för att priserna är hyffsat låga härhemma jämfört med många andra länder. Är det inte så?

Kommentar av affe

Närå Affe, jag bara ställde en retorisk fråga. Jag tycker bolagets utbud är kanon. Frågan är ställd till lipsillarna som klagar på bolaget. Orka klaga ba å va offer lixom😉

Kommentar av rickgordon

Jag är en av de där lipsillarna som klagar. Jag tycker utbudet är helt OK, om än inte direkt kanon. Priserna däremot är i många fall helt klart för höga. Min största invändning gäller dock monopolställningen. Det borde vara tillåtet med konkurrens från andra öl- och vinaffärer. Jag skulle t.ex. kunna tänka mig att öppna en specialaffär i Sthlm i samma stil som danska Ølbutikken, med bl.a. mycket geuze, bättre tyskt öl än det som finns på Systemet, massor med häftiga amerikanare m.m. Jag är övertygad om att det skulle kunna bli hur bra som helst. Men jag får inte.

Kommentar av Peter

Jo, Ølbutikken har ju låga priser!(obs ironi) Men du menar väl att ”din Ølbutikk” ska ha lägre priser än Systembolaget. Jag säger bara Lycka till!

Kommentar av Absolut Bastard

Nej, det är inte precis det jag menar. Jag har faktiskt bra koll på prisläget i Danmark.

Min poäng är att Systembolagets ölutbud är hyfsat, t.o.m. ganska bra för att vara ett statligt bolag, men trots allt mycket begränsat och ytterst oflexibelt. Låt oss ta ett exempel. Som alla vet finns det en rad ölsorter från intressanta svenska mikrobryggerier som inte går att köpa hem på något vettigt sätt. (Jag räknar inte den eländiga privatimporten som ett fullgott alternativ.) Bara en sån liten grej gör att Systembolagets sortiment inte är kanon. Det är självbedrägeri att tro det. Men om monopolet slopades och privatägda specialaffärer tilläts, ja då skulle ölutbudet i Sverige plötsligt kunna bli helt fantastiskt. Ölintresset och efterfrågan finns ju nuförtiden.

Priserna är en annan historia. När jag säger att jag tycker priserna ofta är för höga, syftar jag självklart inte på de exklusiva ”nerd-ölen” som släpps i små mängder, det är normalt att de kostar en del, utan på den alldeles vanliga mellanklassen i sortimentet. Fast det är knappast Systembolagets fel som sådant, utan det som ligger till grunden för det är svensk alkoholpolitik med hög beskattning, som ju också skulle påverka privatägda butiker om det fanns sådana. Men både du och jag vet mycket väl att de aldrig kommer att finnas.

Kommentar av Peter

Fast är ens mellanpriser så höga på bolaget? Förr åkte jag till Danmark nån gång eller två per år för att köpa billig, lågbeskattad dansk skitöl (Tuborg, Carlsberg, Wibroe osv). Men det är ingen ide, har jag sen fattat, likvärdig öl är nästan lika billig på bolaget. Nån krona hit och dit, inte så mycket mer.

Kommentar av sabata

Mitt klagomål gentemot SB är dock fixeringen vid amerikansk öl, och försummandet av engelsk och, i synnerhet, tysk sådan. Jag fattar inte varför dom ska flyga över en massa bärs från USAs västkust när det finns lika intressant och fin öl bara några mil söderut.

Kommentar av sabata

Är det någon som har idéer om hur man skulle kunna påverka systembolaget och dess utbud så gör gärna det🙂

Kommentar av rickgordon

Fixering vid USA, jo tjena.
Och som vanligt så kommer kommentarerna om att det är ”dyrt”, är det, eller är du ännu en anorak som vill dricka det bästa men inte betala.
SB pungslår de mindre importörerna med idiot priser vid inköp för att komma in, m.a.o bestämmer Anitra vad DU är beredd att betala i butik. Lika bra att hon betämmer vad jag vill se på TV oxå. Det figurerar en enorm okunskap bland ölfolket. En toksvensk företeelse att man inte ska få tjäna pengar, öl av mor till far efter skörden var ett tag sen, alla måste tjäna cash.

Inte OM utan NÄR bolaget försvinner kommer ni märka hur illa det blir.

Kommentar av IPA

Såg det just nu, ”flyga” över öl från USA, avdelning jösses.

Kommentar av IPA

IPA: Fixeringen vid Amerikat har inget direkt med priset att göra eller vem som vill tjäna pengar, som jag ser det (och som jag skriver i inlägget). Det hänger ju ihop med ölkulturen i största allmänhet. Missförstå mig rätt: Jag älskar amerikansk öl, och jag är beredd att betala för denna. Men jag är också intresserad av tysk och brittisk öl, som fått för lite uppmärksamhet sista tiden. Detta har, åter, inget med priset att göra, utan med smak.

Kommentar av sabata

Håller inte med ett dugg. All öl ifrån USA smakar härke.Efter att ha försökt att ge Amerikansk öl – IPA
,Stout o.s.v. en chans till, efter 30:onde testen så måste jag bara säga – FY F-N FÖR AMERIKANSK ÖL!!!
Det finns inget som helst njutning med att dricka öl som smakar som en blandning mellan slickat askfat & rostig plåt!

Tacka vet jag Kanadensisk & Belgisk mörk ale.

Kommentar av Indian Piss Ape




Kommentera

