Double Bastard Beer Blog


Källarpotential
februari 15, 2009, 4:18 e m
Filed under: Double Bastard rekommenderar!

Bons Voeux från Brasserie Dupont är en februarinyhet på Systembolaget. Dupont är ett riktigt bra bryggeri som gör fina öl som Moinette Blonde, Moinette Brune och Saison Dupont. Just Saison Dupont är ett klassiskt exempel på ölstilen Saison. 

bonsvoeuxDupont har sedan 70-talet gjort ett specialöl som de gett som present till sina favoritkunder. Det fullständiga namnet på ölet är ”Avec les bons Vœux de la brasserie Dupont” som ungefär betyder ”med de bästa hälsningar från bryggeriet Dupont”. Bons Voeux är det senaste tillskottet i ”gåvoserien”.

Bons Voeux är syrligt och har en frisk attack som kännetecknar flera av Duponts öl, det är lite av deras huskaraktär. 

Ölet har en tydlig jordig jästton samt en blommig och gräsig humlearom vilket kommer från torrhumlingen. Dock finns en tydligt eldig alkoholkaraktär som stör lite. 9,5% alkohol kan lätt bli alltför kännbart i ett ljust öl med en inte alltför stor kropp.

Det är ett riktigt intressant öl, Dupont gör aldrig något dåligt. Men jag tycker inte att det är riktigt klart än. Mitt stalltips är att lagra det, flera av Duponts öl blir bara bättre efter några år i källaren. Det är ett tips som familjen Dupont själva skriver under på, alla deras öl innehåller jäst och de brukar uppmuntra till lagring.

Med tiden kommer ölet att torra till sig, det kommer bli mer harmoniskt, en jordighet kommer att träda fram och alkoholen tonas ner. Köp några flaskor, ställ ner det i källaren och glöm bort det 3-5 år. 

//DB


4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Tack för tipset om lagring. Tyckte det var lite ”hett” jämfört med vad jag förväntatde mig. Hade fått för mig att saison skulle drickas ungt (kanske för att jag associerar till beaujoulais-viner, gud vet varför) men nu lägger jag ner de återstående 2 flaskorna i källaren.

Kommentar av Marc Schuterman

”Vanlig” Saison brukar ju ligga mellan 5-7% och den är ofta så frisk och fräsch att den är drickbar direkt som du skriver Marc. Dupont är ju ett Saisonbryggeri men frågan är om denna är en Saison? Lite för stark för det känns det som. Historiskt bryggdes Saison i slutet av den kalla årstiden för att kunna hålla ett tag (dock inte 3-5 år), Denna variant har alla egenskaper för att bli riktigt intressant efter några år tippar jag.

Apropå Saison. Jag har helt missat Slottskällans Saison – någon som provat den?

Kommentar av Double Bastard

Jodå, Slottskällans Saison har jag provat (den kom tillfälligt för ett år sedan). Den kan väl sammanfattas som ”grumlig”, både till utseende, doft och smak. Inte dålig, men inte heller så frisk som jag hoppades på.

Kommentar av bark

Har fem flaskor kvar och planerar att dricka en per sommar över de närmaste fem åren. Tänk denna en sval sommarkväll innan läggdags mmmhmm.

Kommentar av andersand




Kommentera

