Double Bastard Beer Blog


Surströmming & Rogue Old Crustacean
mars 5, 2009, 6:39 e m
Filed under: Double Bastard rekommenderar!

Surströmming & Rogue Old Crustacean

I början av 90-talet var jag med i en amerikansk diskussionsgrupp om öl (ni vet den sorten där man skickade e-mail som gick ut till alla som var med i gruppen). Eftersom Sverige då var ganska efterblivet på ölfronten skickade jag en fråga om någon kunde posta mig lite amerikansk öl mot att jag skickade pengar (kunde inte riktigt med att föreslå att skicka en Falcon Export i utbyte).

En tjej i Californien svarade samma dag: ”yes sure, what do you want”? Med darrande fingrar skrev jag ner allt jag fantiserade om men aldrig provat, bland annat klassiska och banbrytande öl som Sierra Nevada Pale Ale och Bigfoot Barley Wine från Sierra Nevada, Old Foghorn från Anchor och vad som då sades vara världens beskaste öl, Old Crustacean från Rogue. Jag väntade och fick svar:

surstrommingNo problem”, skrev hon tillbaka.

Great, how much should I pay you”, undrade jag.

Nothing, please send me food instead, svarade hon.

Food”? undrade jag och trodde hon drev med mig.

Yes, I collect ethnical food experiences, please send me the strangest and most peculiar food you have in Sweden.

Allra helst ville hon ha en isländsk specialitet – ruttet hajkött (minns inte namnet på det) som enligt tradition ska grävas ner i marken i två månader, helst ska husbonden också kissa (!) på fisken. När fisken väl ruttnat, tar man upp den, tärnar och…äter.

Jag hittade inte den ruttna hajen men fick ihop ett paket med surströmming, lutfisk och lite andra konstigheter som jag skickade över Atlanten. Tillbaka kom ett paket med Sierra Nevada Pale Ale, Bigfoot Barley Wine, Old Foghorn och Old Crustacean.

Jag provade först Old Crustacean som tveklöst var den häftigaste och mest extrema ölupplevelse jag då hade varit med om, ölet var så beskt (110 IBU) att jag led, ändå var det fantastiskt.

Efter ett par veckor mailade vi igen, jag frågade vad hon tyckte om surströmmingen.

Absolutely delicious!!!”, skrev hon glatt tillbaka och undrade vad jag tyckte om Old Crustacean.

Fantastic!!!”, svarade jag trots att min tunga inte riktigt hade hämtat sig efter chocken.

Där satt hon på andra sidan Atlanten och byggde på sin samling av ”ethnical food experiences” genom att äta surströmming, jag satt i Sverige och grimaserade mig igenom världens beskaste öl. Komiskt.

I mitten på mars kommer Old Crustacean på Systembolaget (tillfälligt släpp). Jag är beredd att köa för få ett par flaskor, inte minst för att återuppleva min första extrema ölupplevelse.

(Bilderna nedan visar Old Crustaceans originalflaska samt nuvarande svarta flaska)


old-crustacean5

old-crust1


    

 

 

 

 

 


12 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Haha fantastisk historia! Har faktiskt en vän som har provat rutten haj, sa att det var bland det vidrigaste någonsin för att uttrycka sig mildt…

Kommentar av Niklas

Den gamla flaskan verkar mycket bättre. Väldigt roligt inlägg för övrigt.

Kommentar av rekan

Men blir det verkligen ett mitt-i-månaden-släpp nu när påskölen kommer?..

Kommentar av stouter

Fantastisk anekdot!🙂
Man kanske borde köpa en flaska Crustacean (vilket skumt namn?) och dela med en vän iaf. En hel flaska kan nog bli för mkt. Som att äta en hel surströmmingsburk själv.

Kommentar av dempa

Den ruttna hajen heter väl surhaj på isländska…

Kommentar av Putte

Hajen heter Haukar eller något liknande. Vi köpte en bit på Island, men de två andra kunde inte äta den. Jag åt hela och de påstod sedan att jag stank i en vecka. Särskilt gott var det inte.

Kommentar av Max

Surhajen skall väl sväljas i princip, har jag hört från islänningar åtminstone.
Skall mest smaka ammoniak.

Kommentar av gnoff

Underbar historia!🙂

Kommentar av Per T

Surhaj heter ”hákarl” eller ”kæstur hákarl” på isländska. Det smakar ganska vidrigt och få isländningar äter det idag.

Man gräver ner hajen i jorden och där får den ligga i 1-3 månader och ruttna. För att få bästa resultat ska husbonden dessutom pinka på gropen då och då, sägs det.

Kommentar av Petur

Vilken vacker historia.

Kommentar av Alex

Tack för en underbar anekdot. Till just surströmming är en klassisk pilsner bäst tror jag… man blir ju så fruktansvärt törstig.

Kommentar av Ch1mpy

Hej DB gjorde just lite reklam för din blogg i en intervju jag gjorde, kolla in mitt senaste inlägg🙂 mvh fredrik

Kommentar av Anonym




Kommentera

