Double Bastard Beer Blog


Carnegie Porter – ignorerad och outnyttjad
mars 20, 2009, 2:00 e m
Filed under: Uncategorized

lagrad-carnegie

Det här inlägget handlar om hur Carlsberg fullständigt ignorerar vad som en gång var (och kanske fortfarande är) ett av världens mest ansedda ölvarumärken, ett varumärke som Carlsberg dessutom själva äger. Denna ignorans är ganska intressant och anmärkningsvärd i tider då varumärkens betydelse inte kan överskattas. Jag pratar förstås om Carnegie Porter

Carnegie Porter är säkert fortfarande det mest kända svenska ölmärket i ölkretsar utanför Sverige. I alla internationella ölböcker av dignitet (Jackson, Protz, mfl) så kan man läsa om Carnegie. Det lyfts alltid upp som ett klassiskt öl. Och med rätta. Det är dessutom Sveriges äldsta registrerade varumärke som ännu är i bruk. Bara en sån grej.

Man kan fortfarande köpa Carnegie på ölställen runt om i världen (trots att Carlsberg inte har någon formell export vad jag vet), jag såg senast en svindyr och lagrad Carnegie i New York. Den såg vacker och stolt ut där på hyllan.

 

På vilket sätt har ägarna struntat i varumärket?

Passivitet. Ja, främst genom att inte göra ett dyft med varumärket. Inga aktiviteter alls. Ur det perspektivet är det anmärkningsvärt att det fortfarande finns kvar.

Slutlagrat. För ett antal år sedan lagrade dåvarande Pripps ölet ett år innan det släpptes. Men detta slutade Pripps med då det blev för dyrt. Kanske inte så konstigt egentligen, men i alla fall en markering att man inte var beredd att investera i Carnegie. Lagringsbarheten är trots allt ett av Carnegie Porters unika argument. Ölet kräver lagring, när det är färskt är det inget man direkt kan vara tokstolt över. Färsk Carnegie är rent ut av överskattad vilket jag skrev om i ett tidigare inlägg.

carnegie_porter-bottleStandard-flaskan. Den kanske tydligaste markeringen var när man övergav de fantastiskt vackra och profilerande 25 cl-flaskorna, kanske Sveriges snyggaste ölflaska någonsin (se bild till vänster). Även detta blev för dyrt och istället lades ölet på de monstruöst fula svenska standardflaskorna (50 cl). Premiuminnehåll i en lågbudgetförpackning. Som att klä James Bond i Dressmankostym. Kanske ingen katastrof men definitivt en nedprioritering, igen.

Även smakmässigt tycker jag att Carnegie har tappat en hel del de senaste åren, senast flyttades produktionen till Falkenberg och personligen tycker jag inte lölet mått särskilt bra av det.

Men mest anmärkningsvärt är väl ändå passiviteten och ointresset för ett klassiskt varumärke. Att Carlsberg inte har sett potentialen i Carnegie är faktiskt högst egendomligt.

Allt talar för att det går att göra fantastiska saker med Carnegie – ett ökat konsumentintresse för autentiska produkter med genuin historik parat med ett ökat ölintresse gör möjligheterna oändliga.

carnegie_porter2Trots att Carlsberg länge behandlat Carnegie som den efterblivne kusinen från landet så har varumärket fortfarande ett högt anseende. Men frågan är hur länge till? Gör man inget med det riskerar den bli ännu ett svenskt klassiskt varumärke som många älskar men som ingen köper. Tänk er smällen om det skulle åka ut ur Systembolagets sortiment? Risken finns att Carlsberg då inte skulle orka bry sig längre.

Carlsbergs svar på kritiken mot deras passivitet skulle förstås vara att Carnegie är en nischprodukt som säljer väldigt små volymer. Absolut rätt. Jobbar man inte med ett varumärke så säljer det inte. Och ett premiumvarumärke ska kanske heller inte sälja stora volymer. Carnegie är ett imagebyggande varumärke och det är just detta man missat när man lagt det på samma svenne-banan-butelj som Falcon, Karhu och annat.

Gratis utvecklingsidéer

Tänk vad som skulle kunna hända med Carnegie om dess ägare var lite på alerten och vågade investera i varumärket. Nedan lite tankar, varsågoda de är gratis.

  • En ny produktvariant: Carnegie Imperial Porter! Imperial-porters och imperial stout är hur hett som helst och många har gett sig på det. Men inte det varumärke där det kanske skulle vara mest naturligt.
  • En ekfatslagrad Carnegie i specialutgåva! Också något som ligger i tiden och som de ölintresserade är beredda att betala bra för. Och varför inte lagra denna variant nere vid Klippan i Göteborg där allt en gång startade? Med salta stänk från havet. Varför inte några fat som får öka över halva jordklotet  på Ostindiafararen.
  • Carnegie Coffe Porter eller Carnegie Chocolate Porter. Skulle passa Carnegie perfekt.
  • Carnegie Vintage series. Tänk en box med 5 flaskor Carnegie från 5 olika år. En årgångsprovning som heter duga. In i beställningssortimentet med den!

Små volymer? Absolut. Varumärkesbyggande? I allra högsta grad.

Det bästa kanske vore om Carlsberg sålde varumärket till någon som brydde sig och som såg potentialen i det. Ska vi skramla?

side_portertunnan1


21 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Haha, jag röstar för Carnegie Imperial Porter! Skulle säkert bli gott.

Kommentar av affe

Har aldrig ens tänkt tanken att det gick att göra annat med Carnegies porter. Någon sådan utveckling hade varit helt suverän. Det enda jag har nyttjar den till numera är att två flaskor av folkölsvarianten får följa med då jag gör en grytbas. Synd på bra öl egentligen….

Kommentar av Martin

Dom hade ju den opastöriserad på fat på Bishops Arms Järntorgets porterfestival i höstas. Intressant, men sen hände ju inget mer.

Kommentar av rekan

För ett (ganska stort) antal år sedan fanns Carnegie Pale Lager på Bolaget; ingen höjdare direkt.
Där kan man snacka om att missbruka ett väl ansett varumärke.

Kommentar av Pilsnerrogge

Rättelse: Carnegie Ljus Lager hette den visst.

Kommentar av Pilsnerrogge

Jag fick just tag i 4 äldre årgångar carnegie porter 1986,1987,1988,1989 dom har legat i en vinkällare hela tiden så dom borde vara hur bra som helst, någon som vet eller druckit dom så vällagrade?

/Fredrik

Kommentar av Fredrik

Oj, häftigt med 20+ årig Carnegie. Vill inte grusa dina förväntningar men de håller sällan så länge tycker jag. Men det är högst subjektivt. Det finns bara ett sätt att ta reda på det…

Kommentar av Double Bastard

Som ung bryggmästare var jag på 70-talet med om att brygga Carnegie porter på porterbruket nere vid klippan. Processen var mycket speciell med användande av Saccaromyces Cerevicae (överjäst) När porterbruked lades ner 1975, flyttades tillverningen först till Frölunda, sedan till Torsby, därefter till Sundsvall, till Stockholm och slutligen till Falkenberg. Tyvärr har dagens produkt inte mycket mer än namnet gemensamt med ursprunget, men det är inte illa det. Allt mörkt öl mår bra av att lagras, så minst ett år för Julöl och Porter är ett måste för den ölintresserade.

Kommentar av Mats Krantz

Hej!
Carnegie Porterbruk var min första arbetsplats. Då var jag ca 22 år och ganska grön. Detta var på 50-talet. Då gällde det att vara på tå för de andra gubbarna och damerna på kontoret. I början gällde det Herr Eller Fru. På den tiden fanns det även en dryck som hette Tjap Naga. En konstig dryck med speciell smak. Den var endast i en starkverson. Vi sände även starkporter till Uranda Urundi. Till en ambassadör som hette Claes Böök. Jag var tjm på Carnegie i 7½ år och har många minnen därifrån. Nu är jag snart 80. Hej

Kommentar av Gothleij Svensson

Oerhört intressant Mats, att ha bryggt Carnegie på ursprungsplatsen är fantastiskt! Det finns en del som hävdar att dagens Carnegie jäses med lagerjäst, vad tror du om det?

Kommentar av Double Bastard

För bara några år sedan var bäst-före-datumet 10 år efter tillverkningsdagen. Nu har man minskat den tiden radikalt…

Kommentar av Johan

Två svar:
Du kan lugnt spara din porter. Mörkt öl innehåller ett kraftigt reducerande ämne, som tar hand om evetuellt kvarvarande syre, och får ölet att mogna. Julöl och porter mår bra av att sparas.

Om man avnänder överjäst i dag kan jag inte svara på, men det skulle inte förvåna mig om man hade bytt till vanlig bryggerijäst (Saccaromyces Carlsbergencis) då det genast blir mycket enklare. Fråga på Carlsberg Sverige, jag antar att det finns ett telefonnummer till kundkontakt på etiketten

Kommentar av Mats Krantz

Instämmer till 100%! Carnegie Porter är en av Sveriges stoltheter. Jag fick härom veckan tag på ett par flaskar från 1930-talet. Där talar vi glaskonst!

Kommentar av Bent

Någon på Carlsberg har läst din artikel, bytt flaska och fixat till en ny etikett, samt höjt priset några kronor. Det skulle vara trevligt o få samma ökning på lönen…inte i kronor och ören utan med samma procentsats som höjningen.
50cl (36.80kr/lit) ”gamla flaskan” -2009.09.30
33cl (48.18kr/lit) ”nya flaskan” 2009.10.01-
Kosmetika kostar tydligen.

Kommentar av butelj

Word.

Jag lägger lätt en tusing i botten på skramlingen. Ge mig en 75cl Imperial Carnegie!

Idag är dessvärre Carnegie en matlagningsöl, nothing more, nothing less.

Tack för en suverän blogg btw!

Kommentar av Andreas

De är inte dumma. Smarta egoister utan filantropisk inställning till öl-kulturhistoria vill maximera avkastning på satsat kapital.

Porter är och förblir nischprodukt.

När den svenskaste av porter blir för kommersiel, via prishöjningar, mindre fl. med mera.

Jag då finns det andra att välja.

Har ikväll avnjutit C. Port. 2007 50 cl, mkt god.

Kommer avrunda med chimay 75 cl blue 2007.

Håller på C. Porter.

Men när den börjar kosta 50 kr / L, finns det annat jag köper.

Tror nisch produkt, överpris lågt produktionspris är Carlsbergs affärsmodell.

Annars: Carn. Imp. Porter, Stout m.m. tror jag kommer, men då löjligt överdyrt

Tills vidare, kanske polsk, baltisk stark-porter kan substitutiera.

Kommentar av Olle-öl

Fullkomligt älskar hur russinsötman och den överdrivna humle-stickande beskan rundas av med ngr få år. Var sig port eller chim. blu.

Kommentar av Olle-öl

Vi Carnegie- lojalister borde bojkotta Carnegie.

Låt nisch-portern gå i graven inom ful-Carlsberg.

Sedan väcker vi produkten + varumärkets styrkaq.

Kommentar av Olle-öl

Jag skall lagra några 75:or i flera år-o njuta av dem i årsvis.
Jan

Kommentar av Jan

Trots att jag har varit en fantast av mörkt öl i 14 år, upptäckte jag inte Carnegie Porter fören år 2008 i mitt 34-åriga liv. Det säger en hel del om den dåliga marknadsföringen – sannerligen skandalöst!?

Jag vart både såld på smaken och historien bakom detta fantastiska öl! Men seden den kraftiga prishöjningen hösten 2009, har jag i protest bojkottat Carnegie porter alltsedan dess.
Utöver en regelbunden förtäring av ölet så hade Jag varje år tänkt att köpa en back för lagring men som prisläget är nu blir det ingenting av med det. Man borde också helst av också gå tillbaka till 50 centilitersflaskan -allra helst till den klassiska 25 centilitersflaksan.

Om man är mån om att Carnegie Porter – Sveriges mest anrika öl, ej förpassas till historien, är det knappast av godo att höja liter priset med 8 kronor.

Kommentar av Kristian Lindahl




Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s



%d bloggare gillar detta: