Double Bastard Beer Blog


Lagringsbart (1) – Kulminator
mars 27, 2009, 5:28 f m
Filed under: Uncategorized

lagringsbart-ii

Öl är i nästan samtliga fall en färskvara som bara blir sämre från den dag det lämnar bryggeriet. Men det finns undantag, det finns öl som utvecklas på ett positivt sätt när de blir äldre. Och även om de inte blir bättre med åren så kan en del öl ändra karaktär på ett intressant sätt.

Jag har ett i-landsintresse som jag tänkte ha som stående inslag här på bloggen, nämligen att lagra öl. Jag är medveten om att detta intresse är introvert, ohyggligt smalt och lite lätt bisarrt. Det är också väldigt gubbigt att spara på saker. Men det är kul. Idag ligger några hundra öl och väntar i en källare som jag lånar. Tänkte dela med mig om ölens lagringsbarhet, en bedömning som förstås är högst subjektiv men kanske intressant ändå.

kulminator-pubBlev intresserad av lagrad öl när jag första gången besökte puben Kulminator i Antwerpen för 12 år sedan. Kulminator brukar räknas som världens bästa ölställe om man vill prova just lagrad öl. Där har jag druckit 20-årig Chimay Blå och 15-årig Thomas Hardys som varit helt underbart bra.

Det är ett häftigt men märkligt ställe. Det är rätt obskyrt men samtidigt genuint, direkt när man kommer in förstår man att här råder ölkaos. Stället platsar inte direkt i någon inredningstidning och ägaren Dirk Van Dyck (se bild) har inte gått någon charmkurs, faktum är att han kan vara riktigt otrevlig när han inte är på humör. Men oftast är han bara tyst, sur och lite märklig.

Många gäster har bevittnat hur han grimaserat och ondgjort sig över ölintresserade amerikaner som kommer dit och köper upp alla hans gamla rariteter. På något sätt verkar han tycka att de inte är ”worthy” att köpa hans öl. Vissa får helt enkelt inte handla av honom, han svarar bara att ölet de beställer är slut.

dirk3

För att förstärka den lite märkliga stämningen hade han förr  alltid sin skabbiga schäfer inne på puben. Jag gillar hundar men fick svåra Cujo-associationer av den hunden. Nu när Cujo är i himlen (?) har jag förstått att hans katter springer runt bland gästerna. Bakom baren och längs hela lokalen och ner i källaren ligger hjärtat – flera temperaturkontrollerade rum där över 600+ olika öl huserar. 

hardy-1982

På Kulminator jobbar också Dirks fru, Leen. Leen verkar vara lite hunsad av Dirk och hon får bara hämta och servera viss typ av öl. När det kommer till rariteter och riktigt gammal öl, då hänvisar hon till Dirk som får bestämma om gästen är worthy.

En gång när jag beställde en riktigt gammal Chimay av Leen, svarade hon att hon inte fick servera den, hon var tvungen att fråga Dirk. Problemet var att Dirk var på ett ärende som skulle ta 45 minuter. Jag satt snällt och väntade. När Dirk kom tillbaka frågade Leen honom om den Chimay jag beställt. Han detaljgranskade mig, grymtade något och gick sedan och hämtade ölen. Jag var tydligen ok i Dirks värld, kanske något man ska vara orolig över?

Beställer man någon gammal raritet försvinner han långt in i ölrummen, ner i någon källare. Man får en känsla av att Dirks källare får källaren i När Lammen Tystnar att framstå som en svit på Grand Hyatt i jämförelse. Men vi lär aldrig få veta, inte om inte ens hans fru får gå dit. Väldigt Belgiskt på nå vis. Konstigt. Men intressant.

Veckans resetips: Kulminator, Vleminckveld 32, Antwerpen, Belgien. Mån 20:15 – 24, Tis-fre 12-24, Lör 17-24, sön stängt

Stalltips: om ni vill vara ”worthy”, beställ en Bush Noël som förstaöl. Det är Dirks favoritöl, då har ni fattat grejen i hans ögon och kvällen är öppen…

 

Bild på Thomas Hardys : från http://www.oddtaste.com/

Bild på Kulminatorskylt: från Antwerp Pub Guide  http://www.xs4all.nl/~patto1ro/antwpubs.htm

Bild på Dirk: Från Herald Tribune: http://www.iht.com/articles/2006/12/12/opinion/trlambic.php

Nästa ”Lagringsbart”: Vilka ölstilar kan man lagra?

 



13 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Det här inlägget kommer tre veckor försent! Hade jag vetat det här hade jag hoppat besöket på krogen med alla helgon-bilder och besökt Kulminator istället.

Kommentar av chrull

Jag har inte besökt Antwerpen än, men när jag gör det kommer Kulminator att finnas med på listan över ställen att besöka. Andra i föreningen har snackat sig varma över stället i flera år. Vad jag förstått så är ett annat bra sätt att ställa sig in hos Dirk att komma med egen öl från hemlandet som present.

Kommentar av Tomas

Konstiga europeiska män med källare som inte frugan får gå ner i? Var det inte någon liknande grej som uppmärksammades i tidningarna nyligen? Någon österrikisk gubbe?

Kommentar av Anton

Haha. Jo, de använder sina källare helt fel! De ska vara öl i dem.

Kommentar av Me

Gillar verkligen din blog. En av de mer personliga och intressant blogarna kring öl. Hur som helst hör det till blogetikett att referera till andra bloggar när man lånar bilder och innehåll.

Fint inlägg om ett grymt ställe.

Kommentar av Johann

Fantastiskt.

Kommentar av ah

Hej Johann, tack för din kommentar. Du har rätt, jag är dålig på bloggetikett vad gäller bilder, har nu lagt in referensen till bilderna längst ner.

Kommentar av Double Bastard

Vilket underbart inlägg! Snacka om kuf! Jädrans vad sugen jag är på en ölresa till Holland och Belgien.

Öppettiden på måndagar var klart annorlunda, 20:15 – 24.

Kommentar av Gyllenbock

Helt klart mitt favoritställe när jag bodde i Antwerpen – lite hemtrevlig stämning när Arnold the Bar Cat lägger sig på stolen bredvid..😉

Kommentar av Fredrik

Har besökt stället för ett år sedan då jag såg att det fanns med hjälp av ratebeer.com.
Och, ja, det var ett minst sagt annorlunda ställe. I possitiv bemärkelse!
Jag vet att jag drack en Struise Aardmonnik / Earthmonk och den fick Leen slå upp…

Kommentar av Anders

Gammal öl?
Jag har en oöppnad TT-mellanöls burk sedan 70-talet. Är inte det en kul grej? Alltså , burken är ej borrad med kapsylen kvar utan helt genuin med hela kapsylen , naturligtvis , och hela innehållet kvar. Unikum?
Maila gärna o någon har idé om ev. värde. Så väldigt mpnga såna här kan inte finnas. Eller? mvh bjarne

Kommentar av Bjarne

Ge den till Dirk…

Kommentar av Quercus

Jag besökte Kulminator i fredags och Dirk var exakt så sur och bitter som du beskriver. Just denna kväll var han aningen extra sur, men efter att ha försökt charmat hans fru under en period fick vi till slut beställa varsin Westvleteren, lagrad från 2004. Underbar upplevelse!

Kommentar av Victor Å (@victorake)




Kommentera

