Double Bastard Beer Blog


Ölbloggarträff
april 26, 2009, 11:09 e m
Filed under: Uncategorized

Ölbloggarträff

I lördags var det ölbloggarträff i Göteborg. Totalt 15 personer från Göteborg, Stockholm, Malmö och Karlstad träffades för ölprovning och social samvaro. Ett riktigt roligt initativ. Och vilken provning det blev!

Min personliga favorit var tveklöst Wee Heavy från amerikanska AleSmith. En sanslöst bra tolkning av en klassisk skotsk öltyp, en djup och komplex maltighet som var exemplarisk, det görs inte ens så här skotsk öl i Skottland… Three Floyds Dark Lord var också oerhört häftig, ett mytomspunnet öl som jag inte fått chans att prova förrän nu.

Kvällens bottennapp tycker jag att Amager Rated XX 2009 stod för. Danskt och osofistikerat. 20 humlesorter har använts och jag frågar mig varför? På etiketten skrävlar man om att det är så beskt att det inte ens går att beräkna ölets BU. Wow. Bling-bling-öl när det är som sämst.

Nedan ser ni medelvärdet (skala 1-10) för de öl som var med i startfältet. Utöver dessa öl kom det in bonusöl som AleSmith Decadence 2005, Samuel Adams Triple Bock, Struise Pannepot Reserva, Dogfish Head Raison D Extra. Galna öl, kvällen tog aldrig slut. 

En väldigt trevlig och vänskaplig kväll, följande citat beskrev stämningen rätt bra: ”vi borde köra lite marmeladkok ihop någon gång”. Jag är på.

RESULTAT (ALLA DELTAGARES BETYG)

  • Three Floyds Dark Lord 2007 – 9,1
  • Westvleteren 12 – 8,6
  • Lost Abbey Serpents Stout – 8,6
  • Cantillon Blåbär – 8,3
  • AleSmith Wee Heavy – 8,2
  • Three Floyds Dreadnaught – 8,1
  • Fantome Saison – 7,9
  • Struise Black Albert – 7,9
  • Bush De Nuits – 7,2
  • Mikkels Monster – 7,1
  • Avery Mephistopheles Stout – 6,9
  • Sidenapa – 6,8
  • Amager IPA – 6,0
  • Amager Rated XX 2009 – 5,9
  • Avery Samaels Oak Aged – 5,6
  • Avery The Beast Grand Cru – 5,4 

18 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Hoppas det blir en ny provning snart så att jag kan vara med, vore super roligt att träffa alla i RL (Real Life).🙂

Kommentar av Fredrik

Det var verkligen en riktig kanonkväll! Dessutom var det ju guld värt att vi fick vara i källaren på Le Village. Superbra fixat DB!🙂

Kommentar av Fredrik. K

Förresten, addar dig till våran blogglista! Såg att vi inte gjort det än! / Fredrik på Ölkultur

Kommentar av Fredrik. K

Stort tack ska du ha! Det var jävligt härligt att prova en så pass gammal Gulden Draak. Sen var både lokalen och osten klockren också.

Synd att du inte hängde på för resten av kvällens galenskaper, det blev sådär lagom för mycket tillslut..

Kommentar av andersand

Du ska givetvis ha ett stort tack. Lokalen var riktigt grym, och Gulden Drak med ost var kul att prova även om man var lite avtrubbad, så att säga…

Kommentar av david l

Kul att Wee Heavy var bra! Hade inte testat en Wee Heavy variant innan förra veckan och tyckte att den var klart intressant (för att komma från Belhaven). Skrev om Belhavens variant i min blogg förra veckan som alltså kanske blir aktuell för Systemet om några månader.

Kommentar av JoeG

Stort tack för att vi fick vara i den trevliga lokalen. Jättetack även för Gulden Draak, snacka om överraskning!

En lördag att minnas kan man lugnt säga.

Kommentar av Gyllenbock

Förra årets Rated XX var en onyanserad humlesoppa så jag är inte alls förvånad att årets var kass. Tycker synd om alla fina humlekottar som blir förstörda i ölen. Bara för att man slänger i 20 stycken olika ingredienser så blir det inte per automatik bra. En kock som ska göra en köttgryta och har gett sig fan på att dänga i svart- och vitpeppar, chili, kanel, timjan, vitlök, basilika, ingefära, anis, curry, dill, gräslök, dragon, lagerblad, gurkmeja, johannesört, kardemumma, koriander, kummin och libbsticka skulle jag starkt ifrågasätta. Mer av allt blir inte per automatik bra.

Kommentar av Markus

Jag får ställa mig i tacksamhetskören jag med. Kanonställe vi fick vara på, en massa skön och och trevligt folk. Skoj att träffa dig med, jag tänker fortfarande på mumiehistorian, tänk om man själv hade haft så fyndiga kompisar. Mina polare brukar mest skoja till det genom att tex hälla Spendrups Bright Brew i min Double Dog..😉

Kommentar av dempa

Ja, mycket trevligt var det. Jag vill passa på att tacka dig ytterligare en gång för all hjälp, vilket till står del bidrog till att kvällen blev så grym. Vinkällaren var helt suverän.

Kommentar av Weine

Vi borde kokat en ölmarmelad på alla slattar! Återigen tack till alla som dök upp, det var förtjusande trevligt att träffas! Nästa gång hoppas vi dock på att fler följer med til’ the bitter end – Oak Aged Yeti fungerar alltid bäst klockan fem på morgonen, efter ett fyrtiotal andra öl.

Kommentar av Victor

Victor: Nej, en Oak aged yeti sitter aldrig fel vid 5 tiden efter ca 40 öl får jag hålla med om😉

Kommentar av Niklas

Kasteelbier gör det dock..

Kommentar av andersand

Kasteelbieren var inte så najs, nej!

Kommentar av Niklas

Nu börjar det bli glest mellan inläggen, Bastard!

Kommentar av Dr Love

Nej, nu börjar det kännas riktigt tungt här uppe. Ge oss text är du snäll! Vad som helst, ett utkast till en ingress duger så länge.

Kommentar av Alex

Skitkul kväll,men inte så kul som”förfesten”kvällen innan…

Har du gått under jorden nu när din identitet blev känd?

Kommentar av Jonas...from hell!

Synd att man inte tittade in här regelbundet förut, för då kanske man hade kunnat vara med? =) Låter som en trevlig tillställning…

Kommentar av Mathias




Kommentera

