Double Bastard Beer Blog


Trend: ”Sour is the new hoppy”
oktober 5, 2009, 1:48 e m
Filed under: Uncategorized

En trend som är liten men växande är vad man i USA ibland kallar ”Bug-beers”, ”Funky beers” eller ”Neo-lambics”.

Vad trenden handlar om är att man använder olika varianter av vildjäst, brettanomyces och bakterier för att ge ölen en ovanlig karaktär av allt från ladugård, hästfilt, jord, läder till en toksyrlig karaktär eller något annat som vanligtvis ses som felsmaker när karaktären inte är planerad.

I bryggarvärlden (med några få undantag) har vilda jäststammar och bakterier varit skräcken med stort S. Om man oplanerat får in oönskade ”busar” i ett bryggeri kan det förstöra all ölproduktion under lång tid.

Att använda viljäst eller bakterier är förstås inget nytt. I Belgien har man länge jobbat med detta i nischade öltyper som exempelvis lambic/gueuze och oud bruin.

Varför då kalla det en trend? Jo, fler och fler innovativa amerikanska bryggerier jobbar ”systematiskt” med vildjäst och brettanomyces. Victory Brewing Company, Lost Abbey, Ommegang Brewery och Russian River Brewing Company är några exempel på bryggerier som experimenterar med detta.

Vinne Cilurzo chow.comJust Russian River och bryggmästaren Vinnie Cilurzo (se bild) brukar beskrivas som ledande i USA inom området. Läste nyligen ett par intervjuer med honom där han berättade om riskerna med att använda vildjäst:”It’s like a dog: It’ll bite you if you show you’re afraid of it. You have to understand the science and art of it””it is the anti-Christ to many because it’s tough to control, but we are very careful with it”.

Någon lär ha sagt att ”sour is the new hoppy” angående den här trenden. Hm, att surt skulle vara det nya humliga är kanske att ta i, men helt klart är det ett område som det experimeneras inom och som säkert kommer att växa.

Nu senast vann Victory Brewing brons på Stockholm Beer med sin Wild Devil, ett riktigt intressant öl som helt och hållet har jäst med brettanomyces.

Wild DevilJag kan ha fel men jag tror inte att något svenskt bryggeri medvetet har börjat jobba med vildjäst eller brettanomyces ännu? (jag syftar inte på fatlagring enbart).

Kom igen nu, våga släpp in antikrist i era bryggerier!

Frågan är vilket svenskt bryggeri som blir först, vad tror ni?

//DB


10 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Visst kan man se en sådan trend. Sigtuna Brygghus körde ju sin Sigtuna Grand Cru (som jag tyckte var riktigt god) på SBWF men där var det ekfatet som var med bret. Annars tycker jag Haandbryggeriets Odin’s Tipple är en kul öl – en imperial stout jäst med vildjäst. Och Nøgne Ø:s Le Vanille Framboise Porter på Köpenhamns ölfestvilar var för mig ett av de häftigaste ölen där. Sen har ju Mikkeller gjort en del bret-öl som It’s Alive, It’s Alight, USAlive, Funky Easter… Är väl inte omöjligt att det kommer något svenskt öl också, fast frågan är hur många som kan räkna hem risk- vs avkastningskalkylen?

Mvh
Marc Schuterman

Kommentar av Marc Schuterman

Ysta var först.

Kommentar av andersand

Mer surt år folket!

Kommentar av Jonte

Surt är gott! Jag tänkte ge mig på en Saison med brett hemma i lägenheten, kan nog bli gott. Cantillon är för övrigt ett av mina absoluta favoritbryggerier.

Kommentar av Christer

Svenska bryggerier vågar inte göra något annat än brittisk ale! ;P

Kommentar av Tobbe Arnesson

Du har förstås helt rätt Anders, Ysta började göra suröl redan på 90-talet vilket gör att de var före många amerikanska pionjärer. Nu är det bara en tidsfråga innan Stone mfl börjar göra öl med genmodifierad majs…

Kommentar av Double Bastard

En intressant aspekt av den USA-ledda surhypen är att det i samband med detta tycks ha skapats ett oändligt utrymme för dyra limited release öl. Förvisso finns detta för andra ölsorter också (Dark lord, Kate the great, darkness, pliny the younger, hopslam etc), men bland surölen är det snarast normen att varje öl antingen släpps en gång eller en gång om året, eller till och med oregelbundet. Hur många av de amerikanska bryggerierna släpper egentligen suröl som finns tillgängliga mer eller mindre hela året, eller åtminstone några gånger om året?

Limited release brukar oftast innebära höga prislappar, något som inte minst gäller suröl som dessutom ofta blir dyra med tanke på den krävande arbetsinsatsen som ligger bakom dem. Så man skulle kanske kunna säga att den nya surölstrenden innebär dyra och hypade öl. Synd, för jag gillar på det hela taget denna trend.

För övrigt, första svenska bryggeriet som gör en frivillig sur funköl borde inkludera surströmming i bryggandet av den😉

Kommentar av Ricke

Everyone has their favorite way of using the internet. Many of us search to find what we want, click in to a specific website, read what’s available and click out. That’s not necessarily a bad thing because it’s efficient. We learn to tune out things we don’t need and go straight for what’s essential

http://www.onlineuniversalwork.com

Kommentar av henrylow

Hi, I think your site might be having browser compatibility issues.
When I look at your website in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer,
it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up!
Other then that, terrific blog!

Kommentar av chat websites

Breckeriet i Skåne har framgångsrikt jobbat med ”vildjäst” i flera år!

Kommentar av Tor Sjödin




Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s



%d bloggare gillar detta: