Double Bastard Beer Blog


Lederhosen 2.0
november 2, 2009, 8:38 e m
Filed under: Uncategorized

2002 var jag på ett EBCU-möte (European Beer Consumers Union) i Bamberg, Tyskland. Bamberg är ett kulturhistoriskt ölmecka med många lokala bryggerier och sanslöst bra lageröl, jag har aldrig druckit så bra lager som i och omkring Bamberg.

Hursomhelst, vi skulle lyssna på ett föredrag från en tung person från den tyska ölindustrin, han var ordförande i en bayersk bryggarförening. In i rummet stapplar en 80-årig man, rullades på en OH-apparat som också fungerade som en tillfällig rullator.

Det blev ett föredrag som hade en närmast begravningsliknande känsla. Hans föredrag handlade om de avgrundsdjupa problemen inom tysk bryggerinäring. Skrynkliga OH-blad i mängder presenterades och de hade alla samma tema – det gick nedåt, nedåt, och jättenedåt med allt från antal bryggerier, antal liter öl som dracks per person, antal öldrickare i stort och det största problemet var bristen på nyrekrytering – dvs det var få unga personer som började dricka öl. Defensivt konstaterade han att unga personer hellre drack drinkar, vin, rtd’s etc. De unga förstod sig inte på den traditionsrika drycken öl och allt kändes kört.

Därefter var föredraget slut och han rullade ut med sin OH-apparat. Då fick jag en känsla av att den gamla mannen var en del av problemet. Han var själv en OH-bild av den tyska ölkulturen – gammal, dammig, traditionstyngd och bakåtsträvande.

Tyskland har verkligen haft problem de senaste 15 åren, många bryggerier har fått stänga ner och konsumtionen sjunker med flera procent varje år. Öl upplevs som ohälsosamt, den äldre öldrickande delen av befolkningen dör ut och många yngre personer dricker inte öl.

Det finns förstås många orsaker till problemet. Men en uppenbar orsak till att unga dricker mindre öl är att öl upplevs som ”föräldrarnas dryck”, det är gammalt och tråkigt.

oktoberfestTyska Spiegel skrev om detta för några år sedan, att ”Beer is uncool”. Och det är inte svårt att klandra de tyska ungdomarna. Det enda som bryggerierna i Tyskland kommunicerat är gamla traditioner, hantverk och renhetslagar från 1500-talet. Även om det såklart är positiva värden så har man inte lyckats kommunicera det på ett attraktivt och nytt sätt, istället blir det bara lederhosen, mossigt och ganska ointressant. Och som en krona på verket finner man Oktoberfest. Jag har själv inte varit på Oktoberfest (så egentligen kanske jag inte ska uttala mig) men i min värld känns Oktoberfest som en lika rafflande ölhändelse som Robert Wells och Rapsody In Rock är som musikhändelse.

Det är anmärkningsvärt hur långsamma de tyska bryggerierna har varit att hitta nya vägar när industrin tappar. De få och ganska ängsliga idéer man kommit fram till är genomskinliga flaskor istället för bruna (för att det ska se fräschare ut tydligen…) samt längre och modernare halsar på flaskorna. Wow.

Tyvärr har många bryggerier också gått den klassiskt menlösa och idiotiska vägen – att göra öl med mindre karaktär. En väg som inte bara är mjäkig och tråkig, utan som i det stora hela visat sig ine ge någon större effekt.

brooklyn_schneider

Men den senaste tiden verkar det komma lite fräscha idéer och hjälp kommer från anda sidan Atlanten. Det är roligt och hoppingivande att ett par tyska bryggerier vågar samarbeta och göra något nytt tillsammans med amerikanska bryggerier. Ok, det är förmodligen inget som vänder den negativa trenden, men det visar ändå på lite nytänk.

Samarbetet mellan Brooklyn Brewery och Schneider resulterade i en innovation – en vetebock med mycket humlekaraktär. Bryggmästarna på respektive bryggeri gjorde var sin tolkning i varandras bryggerier. De använde lokal humle och jäst, men det gemensamma var att de skulle använda mycket humle, särskilt aromhumle. Mycket humle är ovanligt i tysk veteöl . Genialiskt, en bra utvecklingsidé och gott var det också.

josef-schraedler-jim-koch-2009-10-21-13-42-5I dagarna annonserades ytterligare ett samarbete mellan USA och Tyskland. Det bayerska bryggeriet Weihenstephan och amerikanska Boston Beer gick ut med att de ska ta fram en ny gemensamt bryggd ölstil till våren 2010. På bilden (från http://newshopper.sulekha.com) ses Jim Koch från Boston Beer Co skåla tillsammans med Josef Schraedler från Weihenstephan.

Enligt ett pressmeddelande så är de nu i färd med att ”perfecting an innovative beer style that explores new brewing techniques within the boundaries of beer law”. Ölet kommer att ligga på 10% och säljas på flaska med champagnekork.

Spännande. Det kan bli hur bra som helst. Tysklands konservativa ölindustri kanske håller på att skaka av sig dammet och ställa ner OH-projektorn i källaren.

//DB


9 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Ett av Tysklands stora problem är exporten – de har inte sett eller begripit vad som hänt omrking dem. Det finns massor med intressanta, kraftfulla och (för omvärlden) nya öl. Men de kommer aldrig ut.

Vilket beror på den ytterst konservativa distributionen. Man säljer sin öl där man alltid sålt den. Dels för att man känner den marknaden, dels för (har jag förstått det) lever i något slags kalla-krigs-terror-balans: Inget bryggeri vågar försöka öka sin distribution i rädsla för att då få motangrepp från andra bryggerier.

Kommentar av bark

Var på Charlies i Köpenhamn i helgen och där fanns det till min förvåning S.t Görgen Kellerbier på fat, det fanns även Schneider Aventinus wiesse på fat. Såg även att Ron Pettison på sin blogg Shut Up about Barclay Perkins skrev att Wildeman i Amssterdam hade fått in Bayerische Anstich på Fat. Så hoppas den trenden kan sprida sig även hit till Svedala

Kommentar av janne

Ja äntligen verkar det som om de tyska bryggarna unnar sig att ha lite kul också. Tror att mycket handlar om att våga bryta invanda mönster och tankegångar. För några år sedan försökte jag föreslå för dåvarande exportchefen för Paulaner (som vi jobbade med då) att de skulle ha mycket att vinna, åtminstone i Sverige, på att förändra bilden av sitt varumärke. Mindre mossigt, mer sexigt. Hans svar var i princip att Paulaner aldrig anpassade sig till rådande trender. De hade gjort på samma sätt i flera hundra år och varför då plötsligt ändra sig? En sån där ickefärgad glasflaska som du nämner hade de dock tagit fram för att möta den unga generationen. Minns att jag å ena sidan blev lite frustrerad och tänkte att de fick ”skylla sig själva” om de inte hängde med, samtidigt som jag nyfiket undrade om han kanske ändå hade rätt. De hade ju trots allt varit framgångsrika i flera hundra år. Så nu när några tyska bryggerier till slut bestämt sig för att leka lite med den nya världen ser jag med spänning fram emot att se hur de andra reagerar. Kan tänka mig att det förs en del intensiva diskussioner.

Kommentar av Marc Schuterman

Bland det bästa jag vet är när två(eller fler) bryggerier/företag med väldigt säregna egenskaper och som brygger väldigt säregna öl går ihop för att skapa en innovativ öl. Har uppskattat i princip alla såna öl tidigare och jag tror att man har mycket att vinna genom att utnyttja varumärket som bryggerierna har byggt upp för att väcka intresse hos nya kunder.
Detta gäller givitvis då ett sammarbete leder till ett bra öl och inte om de bara snabbt slängt ihop något som i slutändan snarare stjälper bryggeriet och varumärket.

Kommentar av JoeG

Det ju inte bara flaskorna som ska vara genomskinliga. Ni har väl sett Beck’s Ice.

Kommentar av Martin

Jag tror absolut att det hade varit bra för många tyska bryggerier att våga uppdatera sig – främst för att bli av med gubbigheten och umpa umpa-orkestrarna. Sedan tycker jag att det är sorgligt att många av de tyska ”gamla världen”-ölstilarna blivit helt out of fashion och av många kommit att ses som sämre stilar än säg IIPA och imp stout. I dessa tider av amerikansk/dansk humlehysteri vill man ju helst bara låsa in sig i sitt kök och enbart dricka knastertorr tysk (ädelhumlad) pils och sydtysk veteöl!

Kommentar av Victor

Do you have a spam issue on this site; I also am a blogger,
and I was wanting to know your situation; we have created some nice procedures and
we are looking to swap techniques with other folks, be sure to shoot me an e-mail if interested.

Kommentar av DUI lawyers Sydney

You actually make it seem really easy along with your presentation however I to find this matter to be actually one thing that I think
I might never understand. It sort of feels too complicated and very broad for me.
I’m having a look ahead for your subsequent post, I will attempt to get the hang of it!

Kommentar av celebs without makeup

Right here is the perfect web site for everyone who would like to find out about
this topic. You realize so much its almost hard to argue with you (not that I really will
need to…HaHa). You definitely put a fresh spin on a
subject which has been written about for a long time.

Great stuff, just wonderful!

Kommentar av Company Formation in Dubai/UAE




Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s



%d bloggare gillar detta: