Double Bastard Beer Blog


Storytelling
november 11, 2009, 10:06 f m
Filed under: Uncategorized

Här nedan listas tre spännande öl som nyligen släppts i Sverige eller som släpps inom kort.

En nytt spännande öl som bryggs av den romersk-katolska cisterciensorden, en gren där trappistorden ingår. Det är klostret Konstantin Benedict i Rom som tagit upp en tusen år gammal tradition inom den katolska bryggarkulturen. I korthet går bryggningen till på traditionellt vis men med ett viktigt undantag. Under själva lakningen används ett inslag av späkning enligt katolsk tradition. Här låter munkarna den varma vörten strila över deras ryggar. Tanken är att ge ölet ett mer emotionellt religiöst djup men också en omisskännlig karaktär av de smak- och aromämnen som finns naturligt i huden.

Det andra ölet som nyligen släpptes är en stout som delvis är gjord på en kaffeböna som bajsas ut av en indisk mård. Denna indiska mård letar nattetid upp de finaste och mognaste kaffebären som den äter upp. Mården har svårt att smälta bönorna i sitt tarmsystem och den skiter därför ut kaffet något dygn senare. Bönorna samlas in, rostas, mals ner och används sedan i ölet. Det ger enligt Systembolaget ”ett smakrikt och komplext öl med påtaglig beska och rostad ton, inslag av kaffe, choklad, soja, mörk sirap, lakrits och eneträ”.

Det tredje ölet är ett belgiskt veteöl som kryddas med den ovanliga bredbandade ekbarkbocken, en akut hotad skalbagge som bara finns kvar i skogarna runt Ardennerna. Då den är utrotningshotad använder man bara baggar som producerats i ”uppfödningstält”. Anledningen till att just den bredbandade ekbarkbocken används är att dess skal ger en djup ekkaraktär samt en intensivt kryddig vaniljton som man inte har kunnat identifiera ens i naturlig vanillin.

BeergeekJag snackar förstås strunt. Fast bara delvis. Två av ölen ovan är rena störda påhitt. Ett av ölen finns och lanserades på Systembolaget för någon vecka sedan. Nämligen Beer Geek Brunch Weasel från Mikkeller. Tycker själv att det är ett gott och ganska roligt öl, och jag hoppas att Mikkeller skrattade högt när de kom på idén med att använda kaffebönor som skitits ut av en indisk mård.

Men jag hörde nyligen några ölgalningar som på allvar imponerades och diskuterade just bajsbönan, men utan inslag av humor. De var oerhört imponerade och trodde verkligen att kaffet som skits ut av mården gav en omisskännelig karaktär – när det används i en hårt rostad imperial stout på 11%. Det är förstås skitsnack (en Hegeforsare), jag gissar att mörkrostad Gevalia hade gett samma karaktär i detta öl. Kaffesorten Ca Pe Chon är i sig väldigt gott, så inget ont om kaffet i sig. Det  brukar beskrivas som ett väldigt fint kaffe, med milda, subtila smaker och nästan helt utan eftersmak. När man blandar i små mängder kaffe (som dessutom är ganska milt, subtilt och utan stark eftersmak) i en hårt rostad imperial stout på 11% så vågar jag påstå att det inte spelar någon större roll vilket kaffe man väljer. Men grejen med Ca Pe Chon (eller Kopi Luwak) är just att det är världens dyrast kaffe som dessutom passerat tarmarna på en mård. Det är detta som är storyn. Det hade inte varit lika spännande story om det varit Löfbergs Lila.

Detta visar på en trend som varit väldigt stark inom marknadsföringen de senaste 10 åren – och som kallas storytelling, att man genom en intressant berättelse kan utveckla och skapa starkare varumärken.

kaffeskitöl

Innis & Gunn är ett annat framgångsrikt exempel där man byggt upp en story om en ”upptäckt”. Storyn handlar om hur ett bryggeri gjorde ett öl åt ett destilleri. Ölet lades på fat för att ge fatet karaktär av öl (en story som jag för övrigt är extemt tveksam till, att ett 5% öl på kort tid ska ge smak åt ett fat som sedan i sin tur ska ge ölsmak åt 60% sprit…). Ölet skulle sedan kasseras och whisky skulle läggas på fatet. Men någon upptäckte det kasserade ölet och hur fantastiskt det var. Och vips var Innis & Gunn fött.

En rolig story (som iofs är tveksam), men enligt mig hade Innis & Gunn mått bäst av att inte ha upptäckts alls (ett bra och roligt inlägg om I&G finns här)

Frågan är om denna trend växer? Vad finns det förandra exempel på storytelling inom öl?

//Double Bastard


32 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Tusan också! Nu blev jag besviken, hade sett fram emot det där första ölet och smaken av svettig munkrygg. Hursomhelst – kul inlägg som vanligt!

Kommentar av David

Ja, jag blev besviken jag med. En fråga bara: bör man decificera munken innan man häller vörten över honom?

Kommentar av Alexi

Mitt tips är att inte decificera munken innan! Det skulle ta bort den autentiska smaken av munkhud.

//DB

Kommentar av DoubleBastard

Så vad du säger är alltså att allt kaffe smakar likadant? Med tanke på att kaffet är en relativ viktig ingrediens i Mikkellers bajsöl så skulle jag gissa på att typen av kaffe har betydelse för smaken. Men vist har det ännu större betydelse rent marknasföringsmässigt.

Kommentar av Johann

Hahaha, helt underbar läsning! Och jag blev som många andra riktigt besviken över att brygden från den romersk-katolska cisterciensorden inte var sann. Om jag någon gång i detta liv eller i nästa blir bryggare så lovar jag att använda mig utav denna metod och marknadsföring. Då får du en del av vinsten 😉

Kommentar av Johnny von Houblon

Storytelling av det lite tristare slaget: ”Dricks av livsnjutare sedan 1848”

Kommentar av svedgard

Pust. Jag blev rädd där ett tag. Då jag principfast undvikit bajsölet blev jag ett tag rädd att jag druckit något av de andra 🙂

Kommentar av DH

*asgarv*

Ge mig gammal unken munkhud i munnen!

Men tänkt vad samma öl från ett nunnekloster skulle sälja. 😉

Kommentar av Tobbe Arnesson

Johann, kaffe i sig smakar såklart olika men jag tror inte att val av kaffesort har någon betydande betydelse i det här fallet. Dels för att det är relativt små mängder som används i öl, men också med tanke på den smakkonkurrens som kaffet har med de övriga rostade tonerna från malten/kornet som finns i stout. Det blandas upp med övriga smaker. Men jag kan förstås ha fel, vi får invänta en serie av olika kaffeöl från Mikkeller. Dock tror jag inte att någon hade ropat ”hey, vad har hänt med bajskaffesmaken” om Mikkeller i nästa batch byter ut bajskaffet mot något annat mörkrostat eller espressolikt kaffe

/DB

Kommentar av DoubleBastard

Alltså, mårdbajskaffet (kopi luwak) är ju väldigt exklusivt, väldigt dyrt och knappast något skämt. Hur mycket som är hype vet jag inte, men det är ju väldigt väl ansett bland kaffekännare och om ölnördar ska rynka på näsan åt kaffenördar blir det ju väldigt mycket scifi-mässa över alltihop.

Och om gevalia nu gett samma effekt så är det ett väldigt dyrt skämt av Mikkeller att istället använda en kaffesort som är tvåhundra (sic!) gånger dyrare.

Kommentar av Anton

Anton, tror jag blev lite missförstådd. Kaffet Ca Pe Chon eller Kopi Luwak (vad är skillnaden egentligen) är i sig väldigt gott, jag har själv provat det, så inget ont om kaffet i sig. Jag pratar om effekten av att använda kaffet i en hårt rostad imperial stout.

Ca Pe Chon eller Kopi Luwak brukar beskrivas som ett väldigt fint kaffe, med milda, subtila smaker och nästan helt utan eftersmak. När man blandar i små mängder kaffe (som dessutom är ganska milt, subtilt och utan stark eftersmak) i en hårt rostad imperial stout på 11% så vågar jag påstå att det inte spelar någon större roll vilket kaffe man väljer. Men grejen med Ca Pe Chon (eller Kopi Luwak) är just att det är världens dyrast kaffe som dessutom passerat tarmarna på en mård. Det är detta som är storyn. Det hade inte varit lika spännande story om det varit Gevalia eller Löfbergs Lila. Och jag kan i alla fall lova att jag själv inte skulle kunna känna skillnaden.

Kommentar av DoubleBastard

Klart man vill dricka ett öl med bajskaffe! Det är ju humor 🙂 Och det får mig att skratta åt mig själv som människa. Vad hittar vi inte på för konstigheter för att uppnå det optimala?! Och samtidigt, varför INTE göra öl på bajskaffe??

Sen blir ju själva storyn en del av upplevelsen. Jag tyckte det var underbart häromveckan när jag fick säga till kunder som ville beställa öl från Hantverksbryggeriet att ”det kommer att dröja ett par veckor innan vi får in den och du kan aldrig gissa varför. Varför?? För att buteljeringsmaskinen är på älgjakt! :)” Det blir komiskt och lyfter på något sätt fram essensen i skillnaden mellan ett industribryggeri och ett litet mikrobryggeri. Och när vi sedan dricker ölet kan vi se framför oss ”buteljeringsmaskinen” Håkan som kommer in på bryggeriet med bössan i hand för att handkapsylera flaskorna. Storyn skapar liksom en extra dimension till upplevelsen och gör den ännu bättre.

Har ett kul minne från Stockholm Beer förra året när jag diskuterade med en gammal bryggarräv om experimentöl. ”Kungens kalsonger!!!” ropade han plötsligt triumferande. ”Jag ska brygga öl med kungens kalsonger! Det kan ingen slå!”

Mvh
Marc på Brill

Kommentar av Marc Schuterman

Jag får verkligen säga att detta är en av de bästa ÖL Bloggarna i Sverige just nu men jag får ändå säga att du kunnde skriva mer för det du skriver är välldigt läsvärt hälllst när du skriver om ÖLLAGRING som är mitt stora intresse HADE/Stellan.

Kommentar av Anonym

Ett lysande inlägg! Jag hade själv planer på att skriva något liknande, men det går knappast att formulera bättre så jag avstår från det.

Intressant hur flera kommentatorer fullständigt missar (den väldigt tydliga) poängen.

Att subtila lyxkaffesmaker skulle ha någon betydelse i en kraftig imperial stout är ju synnerligen långsökt. Ännu märkligare blir det när man släpper en version som dessutom har legat på Islay-fat.

Ett rasande gott öl är det förvisso, men den ordinarie Beer Geek Brunch är förstås lika bra.

/Fredrik

Kommentar av Fredrik

Ett annat exempel på ”storytelling” inom ölvärlden som jag kommer att tänka på är när BrewDog lät någon IPA eller dylikt ligga på ett fat som åkte med på en båt över atlanten. Lite som Linjeakvavit alltså.

Deras ”Nanny State” skulle kanske också kunna räknas in i denna kategori.

/Fredrik

Kommentar av Fredrik

Hela brewdog känns lite storytelling. Storyn är att de är ölrebeller som utmanar övriga världen och gör något helt unikt. Ölen är så unik och full av fantastiska smakexplosioner att du som ölkonsument troligtvis inte har förmågan att uppskatta den. I paketet ingår också att de ständigt motarbetas av i princip alla och står ensamma på barrikaden för att försvara DINA intressen som ölnörd. Sen visar det sig när man faktiskt dricker deras öl, och till viss del har gått på marknadsföringen, att den är sådär. Vissa brygder är lyckade, andra inte och bryggeriet som helhet är ganska ojämnt. Man kan självklart ha olika åsikter om ölen i sig men poängen är att historierna kring deras öl är just historier, inget annat, Nanny State är ett bra exempel Fredrik! Hursomhelst är det uppenbarligen bra historier som säljer mycket öl.
Tack för en bra blogg som jag noga följer!

Mvh
Johannes

Kommentar av Johannes

Håller helt med Johannes ovan angående BrewDog och vill till och med sträcka mig så långt o ”tycka” att deras öl är allt ifrån riktigt jävla usla till mediokra som bäst. Till och med ölnördar faller för marknadsföring 😉

Kommentar av andersand

Hehe, dags för lite kinakrogs falcon snart? 😉 Skämtosido, ser fram emot nästa inlägg!

Kommentar av Fredrik. K

vad jag letade efter, tack

Kommentar av Seedemaiday-web

Jag har fått reda på att de där mårdarna sitter i små burar och matas med kaffefrukt. Sedan bajsar de kaffebönor. Bönorna behöver alltså inte samlas in de ligger där under burarna tillsammans med det andra bajset. Bara att skölja rent och rosta. Men som djurvän skulle jag vara ganska så skeptisk till detta kaffe.

Kommentar av Malte

Dags att komma tillbaka… igen? 😉

Kommentar av Victor

Come back – we need you!!!

Kommentar av BeerSweden Darren

Thanks designed for sharing such a fastidious thought, piece of writing is pleasant, thats why i have read it completely

Kommentar av View my web page

google law firm

Kommentar av google law firm

followers twitter buy days delivered business support org social marketing
money media time internet service choose guarantee people save account
clients guaranteed users team company works packages package tweets popular
increase secure today payment system faq services credibility trust testimonials price safe policy order delivery check networks
purchase promotion friends
Hello There. I found your blog the use of msn. That is an extremely well
written article. I will be sure to bookmark it and come back to learn more of your helpful info.
Thank you for the post. I will certainly return.

Kommentar av how do i get More instagram Followers for free

What’s up Dear, are you really visiting this site daily, if so afterward you will definitely obtain good knowledge.

Kommentar av pay advance loans

Hey there! This is my first visit to your blog! We are a collection of volunteers and starting a new project in a community in the
same niche. Your blog provided us valuable information to work on.
You have done a outstanding job!

Kommentar av gain instagram followers for free

There’s noticeably a bundle to learn about this. I assume you made sure nice factors in features also.

Kommentar av obscbm@yahoo.co.uk

Thanks for sharing your thoughts about Sleep Aid.
Regards

Kommentar av Energy Drink

developing linkedin leads

Storytelling | Double Bastard Beer Blog

Trackback av developing linkedin leads

[…] blogg som drevs från Göteborg och som precis som Ofiltrerat var en av de första i Sverige. Dock, Double bastard beer blog försvann från bloggosfären 2009 och har sedan dess legat i […]

Pingback av Double bastard - oroande roligt varje gång | Öl-Land | Joel Linderoth

Magnificent web site. Plenty of helpful info here. I’m sending
it to some pals ans additionally sharing in delicious.
And obviously, thank you on your sweat!

Kommentar av Melvin




Lämna en kommentar