Double Bastard Beer Blog


Årets ölperson!
januari 29, 2009, 11:00 e m
Filed under: Double Bastard Beer Awards

bark

 

Vinnare i klassen ”ÅRETS ÖLPERSON”Double Bastard Beer Awards är ingen mindre än en bloggare – Magnus Bark – som driver denna fina blogg. Att Magnus vinner visar tydligt behovet av initierad och färsk information om öl i Sverige. En bristvara. Grattis Magnus! Ställde några frågor till honom:

Hur känns det?

”Stolt, nästan malligt. En klar ego-boost”.

Hur och när kom du på tanken att starta en blogg?

”Från tanke till handling tog det väl kanske en timme. Jag hade, som jag brukade göra, skrivit en öltext i ett slutet forum när jag insåg att det skulle vara kul om fler intresserade skulle kunna läsa det. Att det inte fanns någon svensk ölblogg då var ytterligare ett argument (jag har senare lärt mig att det fanns/finns ett par, men de gick inte att hitta då). Eftersom jag redan innan använde flera Google-verktyg klickade jag helt enkelt på ”starta blog” i något av deras verktyg. Och så var jag igång, jag hade medvetet väntat på att blogg-tekniken skulle mogna och bli lättanvänt. Recenserat öl och skrivit i Beer Advocate-forumet hade jag gjort i ett par år då (ofiltrerat startade juli 2007), liksom att ta bilder på flaskor och krogar.

Steget var rätt kort (namnet fick jag från min vän Thorild), och med lite envis lågnivåmarknadsföring så fick jag rätt fort en liten oerhört trofast läsekrets. Som med tiden växt – en typisk dag har jag numera ungefär 500 unika besökare. Som fortfarande är närmast maniskt trogen, de flesta kollar flera gånger om dagen.”

Hur hinner du skriva så ofta (vissa andra bloggar har ju uppenbara problem att uppdatera…), har du inget riktigt jobb :-)?

”Jag sitter dagarna i ända vid datorer, och får då och då får jag några minuter över då jag väntar på något/någon. Då hinner jag skriva ett par meningar och spara undan. Ett inlägg kan ha skrivits under några sekunder eller ett par dagar. Jag har också en liten ”bank” av texter som jag till och från skriver lite i och kan publicera när nyheterna/recensionerna tryter. Ett inlägg per dag är mitt mål, det tycker jag är en bra lägstanivå. Jag vet själv hur trist det är att glo på bloggar där inget händer. När jag inte bloggar sköter jag datorer på Saab Aerosystems.”

Vilka andra bloggar följer du?

”Jag räknade just och kom fram till att jag via iGoogle följer 50 RSS-flöden av olika slag, varav ölrelaterade är omkring 20. Jag skriver bara av rubrikerna, de borde vara ganska lätthittade. Flera av dem har länkar på min blogg också. Stonch’ Beer Blog. Karlströms Malt. Just-drinks. Realbeer.com. dempabeach2k8. Malt humle jäst & vatten. Skumgardiner. Anders And Ale. Rekan. BeerAdvocate Scandinavia. BeerAdvocate Beer Smack. Svenska Ölfrämjandet. Öl i Stockholm. Ofiltrerat. mattias-beer-experience. Monopolet i Sverige. Beerwell. Double Bastard Beer Blog. BrewDog Blog. Skebo bruksbryggeri. Generellt tycker jag att svenska bryggerier är dåliga på att berätta om sina nyheter. Det borde inte vara så svårt?”


Kommentera so far
Lämna en kommentar



Lämna en kommentar