Double Bastard Beer Blog


Banana beer lovers of the world – unite!
april 2, 2009, 1:00 f m
Filed under: Double Bastard varnar!

Igår var jag inne på Systembolaget för att inhandla de mest intressanta aprilnyheterna: Ekholmen Ekologisk Ale, Fuller’s Golden Pride, Fuller’s India Pale Ale och Oppigårds Single Hop Ale.

Sen ser jag ytterligare en nyhet – Wells Banana Bread Beer från Wells & Young’s Brewing Company. Ett bananöl!? Hur gick nu det här till funderade jag och såg ett Systembolagsmöte framför mig.

banana2-Vad ska vi lansera i vår då?

-Hmmm, vi har lanserat en massa grejer för ölnördarna, det känns som dom har fått sitt på ett tag

-Du har rätt

-Det var ett bra tag sedan vi lanserade ett buskis-öl, vi är lite dåliga på det segmentet.

-Ja faktiskt, har inte sett något riktigt bra buskis-öl sedan Åbro Gorilla lanserades

-För jävla synd det där, att Gorilla-ölet försvann

-Verkligen

-Vad finns det mer för buskis-grejer?

-Banan-öl var ett tag sedan man såg! (han stäcker på sig stolt och självsäkert)

-Helt rätt, banan-öl ska det bli


Bananöl borde vara förbjudet, det finns alldeles för många exempel som stöder det påståendet. Man brukar väl säga att förekomsten av korruption i ett land säger något om hur landet mår. På samma sätt kan man definitivt säga att förekomsten av bananöl på ett bryggeri säger något om hur bryggeriet mår. När ett bryggeri börjar göra bananöl är det definitivt hejdå, finito, vi har gett upp. Och eftersom det är Wells & Young’s Brewing Company som står bakom bananölet är det tragiskt nog dags att säga godnatt till dessa två klassiska bryggerier som nyligen gick samman.

chapeau-bananaOch om jag inte minns fel så handlar artikel 5 i FN:s mänskliga rättigheter om bananöl: ”Ingen får utsättas för bananöl eller annan grym, omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning”.

Sen mjuknar jag något där på bolaget, det kanske är så att vi behöver ett banan-öl i dessa bistra tider. Bananer är glada, söta, har mjuka former och är lite exotiska. Så måste det vara tänker jag och plockar ner ett banan-öl i korgen. Ut från butiken nynnar jag på Jackie Deshannons vackra ”What The World Need Now Is Love” – ”Lord we don’t need another mountain, there are mountains and hillsides enough to climb, what the world needs now is banana beer, sweet banana beer, it’s the only thing that there’s just too little of”

Väl ute i bilen inser jag grejen. Det är 1:a april idag! Och det är aprilsläppet, det är klart att de lanserar ett bananöl idag! Systembolaget kör ett practical joke. Det är helt ok tycker jag, staten måste väl också få skoja. Och med tanke på alla suveräna lanseringar det senaste året måste Systembolaget få toka till det lite med ett bananöl. 

Hur det smakade? Bisarrt dåligt förstås. Nästan lika illa som Innis & Gunn, det var svårt att svälja. Men det finns säkert några själar därute som gillar banan-öl och vem är jag att negligera deras banankänslor? Varför inte starta en Facebook-grupp; ”Vi som gillar banan-öl”. Gruppen kanske får 4 medlemmar. Kanske en medlem mer än gruppen ”Vi som på allvar gillar Innis & Gunn och inte bara tycker det är en whiskygimmick”.

Over and out.

/Banarne

mongozo_banana


17 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Få se, på något vis får jag intrycket att du inte riktigt uppskattar bananöl. Stämmer det? Själv väntar jag på det första gurkölet.

Kommentar av Johan Anglemark

Heter den nedersta ölen verkligen Mongo-Zoo? Det är ju nästan för bra för att vara sant.

Kommentar av Jesper

Tyvärr heter den ”bara” Mongozo. Mongo-Zoo hade varit bättre.

Kommentar av Double Bastard

Buskis-öl var ordet!

Kommentar av rekan

Haha! Jag såg Wells Banana Bread Beer i hyllan i den lokala mataffären för ett par veckor sedan eller så. Jag trodde inte det var sant. Jag har inte utsatt mig för bananöl förut och tänker inte göra det nu heller, med tanke på min fullständiga aversion mot alla varianter av banandrycker.

Kommentar av Dr M

Bananöl? Jag blir illamående av vanlig banan så bananöl skulle kanske riskera förstöra öl för mig för all framtid. Jag håller mig på långt avstånd. Vem kommer på en sådan idé liksom? Hitler?

Kommentar av DH

Ojdå, här var det inte mycket övers för banan-öl 😉 hehe Själv tycker jag mest att det är kul, dessutom gillar jag bananer. Har provat Mongozo och tyckte den var rätt märklig men klart drickbar.

Innis & Guinn tycker jag funkar bra till t.ex. grekisk mat. Ett exempel är fetaost biffar med tzatziki.

Btw, har druckit ett par mysko kombinationer på hembryggarträffar. Vad sägs som saffrans-lambic (riktigt gött!) och rödbets-öl (inte så lyckat).

Kommentar av Stefan - Ölsvamlarn

Nut tror ju jag att det är rätt stor skillnad på ölen från w&Y och mongozo. Har druckit banana bread brear flertalet gånger och tycker den är god. Porter House i London har haft en i åratal. Har även smakat den på fat på ölmässan i London. Där disskuterade jag med mannen bakom disken hur den påminner något om Newcastle som har en svag banan-ton.

Kommentar av M.

Jag har provat alla 3 ölen på bild i inlägget och tycker väl att dom är roligare än bra, fast jag ogillar verkligen riktiga bananer.

Jag skall ändra namnet på min blogg nu, vad sägs om malt, humle, jäst, vatten & banan??? 😉 Enligt ”der banane-reinheitsgebot” från 1516.

Kommentar av Anonym

Vadan detta tjafsande? Bayersk veteöl SKA ju smaka skumbanan. Jag har aldrig träffat någon ölkännare som bråkar om det.

Kommentar av Mats B

Tricket med bananöl kanske är att man ska dricka det ihop med något tilltugg? Fast vilket? Det är frågan. Staffan Brännstam, chefredaktör för Systembolagets tidning Bolaget, kanske har något bra tips på vad bananöl passar ihop med? Han är ju en sofistikerad kille som bara dricker öl ihop med tilltugg.

Kommentar av Petur

Den här bloggen: http://gloriousfoodandwinebelgianbeer.blogspot.com/ har skrivit ett kortare inlägg om bananöl (med samma andemening). En bananöl från De Ryck recenseras.

Kommentar av hirigalzkar

Jag har hört talas om en ölsort som heter APA. Är det också ett bananöl?

Kommentar av Kuckeliku

Tack vare att jag skickade denna underhållande blogpost till några kompisar på jobbet fick jag idag en present av en av dem, givetvis en bananöl :-). Skoj egentligen för jag hade nog aldrig köpt den själv.

-Jimmy

Kommentar av Jimmy

Mittåt! Nu har även jag gjort misstaget att köpa en flaska bananöl. Snål som jag är, så drack jag upp hela flaskan. Blääh. Inte som en bayersk weissbier precis. Hur har bryggeriet tänkt? Målgrupp? Ölnördar som måste pröva allt? OK, även jag drattade dit, men banne mig att jag gör om det.

Kommentar av Mats B

Sådärja!
Facebook grupp ”Vi som gillar banan-öl” skapad!

Kommentar av Morgan

Vi skulle inhandla lite rolig öl för en inspelning av FemKommNoll.TV i på Systembolaget i Sundbyberg när en kille i personalen sa att vi måste testa denna bananöl. Han sa att det var som att blanda öl med skumbanan. Vi gjorde experiment på detta spår, resultatet kommer senare i höst… 🙂

/Tomas

Kommentar av Tomas Nihlén




Lämna en kommentar