Double Bastard Beer Blog


Förvirrat från Carlsberg
september 28, 2009, 8:07 f m
Filed under: Uncategorized

Läste på Dagens Media att amerikanska Budweiser nu ska göra anpassad reklam för den svenska marknaden av anledningen att ölet är ”missförstått” och att man vill få svenskarna att omvärdera ölet och se det som ett kvalitetsöl.

budEn ansvarig på Carlsbergs House of Beer utvecklar: Budweiser är ett missförstått varumärke i Sverige. De flesta tänker på Monty Python-gängets liknelse mellan sex i en kanot och amerikanskt öl, fucking close to water”men enligt samma person är Budweiser ”i själva verket ett kvalitetsöl, med en noggrann och komplicerad framställningsprocess”. Annonsen sägs vara riktad till öl-nördar, med fakta om ölets ursprung och tillverkningsprocess.

Jag är faktiskt förvånad över hur man kan göra en så förvirrande analys av Budweisers status i Sverige.

Vill börja med att säga att det här inlägget inte är någon attack på Budweiser som öl. Jag dricker visserligen inte Budweiser själv av anledningen att det finns intressantare lageröl och att jag sällan klipper mitt gräs. Det är en amerikansk lager som är oerhört lättdrucken, till och med lättare än den internationella lagern – och det är precis så som öltypen ska bara. Inom sin kategori är Budweiser ett typriktigt och alldeles säkert välgjort öl. Faktum är att det svårt att brygga ett så rent och intetsägande öl, på den punken har Carlsberg rätt.

Men Carlsberg gör ändå en tankevurpa när de tror att konsumenter kommer att likställa kvalitet med en ”noggrann och komplicerad framställningsprocess” och att detta får folk att dricka ölet. De som inte dricker Budweiser tycker förmodligen att det är ett ganska smalöst öl. Och en noggrann och komplicerad framställningsprocess spelar liksom ingen roll om ölet inte smakar något. Och att man i strategin vill vända sig till ölnördar känns ju som synnerligen bortkastade medieinvesteringar.

Däremot tror jag att många dricker Budweiser just för att det ÄR lättdrucket och/eller för att man tycker det är ett coolt amerikanskt varumärke som de kan identifiera sig med. Och det är ju sådan kommunikation som Budweiser ska syssla med! Bud har ju historiskt haft en av världens bästa reklamfilmer som bara bygger på identifikation och känsla – se exempel nedan. Notera att det inte förkommer någon som helst produktinformation i filmen. Och det är helt rätt. Man ska nog inte kommunciera ölets karaktär om det inte har någon.

Artikeln avslutas med att Carlsberg säger att de sällan gör lokalanpassad reklam för sina internationella ölmärken. Och att de istället lägger fokus på att lära svensk barpersonal att servera öl på rätt sätt. Bra. Känns som ett område Carlsberg borde satsa än mer på…

//DB

Källa:

Dagens Media


5 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Som ölkunnig kan man ofta göra en lämplig beställning av ett passande öl, men det här med servering är svårt. Jag besökte SB&WF och kunde konstatera att några öl var bara för kalla och resten var alldeles för kalla. Som tur är – är det lättare att vänta på ett kallt öl för att det skall bli ”bara” svalt – än tvärtom.

Kommentar av StenJ

Ölnörderi börjar bli hippt, de stora bryggerierna har faktiskt börja tappa marknadsandelar från de små innovativa bryggerierna. Den stora breda massan är osäker och lättmanipulerad, många av dem vill dessutom vara trendriktiga och ”inne”. Om det då blir inne att dricka mer avancerad öl kommer bud tappa än mer marknad (Mariestad Porter finns av en anledning och den är inte att ge världen en ny fantastisk smakrik porter).

Därför är kampanjen smart genomtänkt, den säger till folk (som egentligen är lata och inte vill ändra sig), det är lugnt, vårt öl som du alltid gillat är faktiskt ett kvalitétsöl. Du behöver inte ändra dig, fortsätt köpa våra produkter.

Jag tror alltså det handlar om att behålla kunder snarare än att värva nya.

Kommentar av Tobbe Arnesson

True, True.

Kommentar av JoeG

Det blir mycket Falcon för DB….

Kommentar av Liljenberg

Another issue is really that video gaming has become
one of the all-time most significant forms of entertainment for people of any age.
Kids participate in video games, and also adults do, too.
Your XBox 360 is among the favorite games systems for folks who love
to have hundreds of video games available to them, along with who like to play live with other people all over the world.
Many thanks for sharing your thinking.

Kommentar av Guy




Lämna en kommentar